Ski-doo Formula 3 dör och startar inte mer när den är varm

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Har en ski-doo formula 3 600 som går att starta och köra en stund men när den börjar bli varm finns ingen tomgång och skotern dör och startar inte mer.
Det finns gnista men vet inte om den är tillräcklig.
Stiftena är rätt torra... NÅGON SOM HAR NÅGE TIPS PÅ ÅTGÄRDER.??
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Känner igen det där ! Vi hade dålig kontakt i tändhattarna, sen gick den att köra varm och den gick på tomgång, trodde då vi löst problemet men när jag skulle dra igång den en sista gång så starta fanskapet inte:bawling:
Nu har vi beställt en ny soppa pump för tydligen har man mindre vakum i motorn när den är varm och om pumpen är dålig kan man få detta symtom.
Ska även byta tändkablar och hattar.
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Igår höll jag på å kämpa för att få igång den åkte och köpa nya stift prova med startgas inget hjäpte, den tände aldrig till.. under denna tid hade motorn även kallnat.
Ställde undan den tills idag och gick ut igen för att se om den starta nu och då startar den på första rycket.. skotern går hur bra som helst, står på tomgång kanske 2min sen så åker jag iväg en bit å stannar till och låter den gå på tomgång igen.. står så ett litet tag sen bara tvär dör den som att man vred av den på nyckeln, skotern kanske var igång 5min under denna tid.
Skotern går starta igen kanske efter 15min men lägger av ganska omgående. Har fått uppfattningen att den dör på låga varv skulle jag hålla gas hela tiden skulle den gå.. Vad kan vara fel? Så svårt att veta när den startar och går en liten stund och ibland helt sten död.

Är det så att det kan vara pumpen?

Mvh Fredrik
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad har du för tändstift? SKRIV RÄTT BETÄCKNING! :)

För om du har NGK stift så MÅSTE du har ett R i.. typ ngk bR9eya eller nå sånt.. har du inte R, då stör du ut tändboxen å då går inte skotern

/F
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
NGK BR9EYA står det på mina stift. Så det måste det stämma iaf då.
Skotern har ju gått jätte bra i månader innan detta fel bara helt plötsligt dök upp en dag.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Då var inte det problemet.. EYA är kanonstift!

Kom detta problem när du startade skotern för första gången denna säsong? Eller hann du köra ett tag innan problemet uppstod?

/F
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Han köra ett bra tag innan detta fel dök upp.
Har tagit in skotern i varmgarage nu för att tina upp den med det lär väl knappast hjälpa.
.
 

pilten

Aktiv medlem
29 okt 2009
50
1
8
Kiruna
kolla hur cylinderfotspakningen ser ut. jag hade en polaris xlt för ett antal år sedan som var precis som din ski doo. starta lätt när den var kall sen gick den bara sämre å sämre å hopplös att få igång när den var varm. då var det iallafall den packningen som var slut. du ser om det har kommit ut nå olja mellan cylindern och blocket. hoppas det löser sig
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Okej men då ska jag kolla över det.

men min skoter går inte sämre och sämre utan den går fint och bra och sedan bara tvärdör..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Troligen statorn som ger överslag (kortslutning) när den blir varm. Går den inte på startgas så måste det vara tändrelaterat. Med startgas behöver man knappt kompression i cylindrarna för att den ska gå, så länge den ger ok gnista.

Har du nån polare med likadan skoter du kan bytlåna grejer med? Byt isf tändspole, cdi-box och om det inte funkar, stator eller hela tändplattan bakom svänghjulet.

Tyvärr brukar det sällan vara tändspolen eller cdi-boxen som är lätta att byta... :(
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Du kan ju prova att mäta tändspolarna. På min skulle de vara ca 12-13 Kohm. Exakt rätt värde har kanske mindre betydelse, huvudsaken alla ligger i närheten. Statorn går ju också att mäta så man inte behover slita bort massa grejor i onödan.
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Idag har jag kollat noga hur gnistan beter sig. När skotern är kall så är det kanon gnista på alla 3. Jag startar skotern och kör den varm, den går bra så länge man håller gas (4000rpm>) men när man släpper gasen så dör skotern på direkten. Kollar stiften igen när skotern är varm och gnistan är mycket sämre eller ingen alls.

Är rätt nybörjare med skotern men sitter det inte 3st tändspolar på skotern (en på varje cyl)? Lägger en av så borde väl resten fungera ändå eller funkar det inte så?

Är det någon som vet hur jag kan mäta mig fram för att hitta felet?.. Vet inte riktigt hur man mäter spolarna eller statorn.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Idag har jag kollat noga hur gnistan beter sig. När skotern är kall så är det kanon gnista på alla 3. Jag startar skotern och kör den varm, den går bra så länge man håller gas (4000rpm>) men när man släpper gasen så dör skotern på direkten. Kollar stiften igen när skotern är varm och gnistan är mycket sämre eller ingen alls.

Är rätt nybörjare med skotern men sitter det inte 3st tändspolar på skotern (en på varje cyl)? Lägger en av så borde väl resten fungera ändå eller funkar det inte så?

Är det någon som vet hur jag kan mäta mig fram för att hitta felet?.. Vet inte riktigt hur man mäter spolarna eller statorn.
Med kall motor:
Det kommer ut ett gäng kablar ur motorn vid magnapullen. Följ dom till kontakten som man kan dra isär. Dra isär och mät mellan alla stift med en Ohm-mätare. Skriv upp alla värden.

Gör samma sak med varm motor (kör tills den dör, alltså). Mät på samma sätt. Jämför värdena. De ska vara i det närmaste lika som då den var kall. Det får skilja några procent, men inte mer.

(Om nån här på forumet vet vilka färger det är på kablarna han ska mäta mellan så får ni gärna fylla på med den informationen...)
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Med kall motor:
Det kommer ut ett gäng kablar ur motorn vid magnapullen. Följ dom till kontakten som man kan dra isär. Dra isär och mät mellan alla stift med en Ohm-mätare. Skriv upp alla värden.

Gör samma sak med varm motor (kör tills den dör, alltså). Mät på samma sätt. Jämför värdena. De ska vara i det närmaste lika som då den var kall. Det får skilja några procent, men inte mer.

(Om nån här på forumet vet vilka färger det är på kablarna han ska mäta mellan så får ni gärna fylla på med den informationen...)
Då ska jag ta och titta över det imorgon när det ljusnat på lite.
Men vad får man ut av detta? Om någon av tändspolarna är kass?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Då ska jag ta och titta över det imorgon när det ljusnat på lite.
Men vad får man ut av detta? Om någon av tändspolarna är kass?
Du har ett antal spolar innanför svänghjulet. På äldre maskiner brukar det vara 2 eller 3 spolar, och en del modenare maskiner har fler spolar som är mindre. De alstrar spänning då motorn är igång, till lysen och till tändning. Om nån av dessa spolar är dålig, dvs om det är överslag mellan trådarna i nån av lindningarna så blir spänningen och strömmen för låg, då orkar den inte mata tändspolarna med den kräm som behövs, och du får dålig gnista.

Testa detta och återkom hit med resultatet. Om mätvärdena skiljer drastiskt mellan kall och varm motor, så behöver du byta eller låta linda om nån av dessa spolar.

Du ska mäta på kablarna som går in i motorn, inte dom som går upp till cdi-box, tändspolar osv.
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Du har ett antal spolar innanför svänghjulet. På äldre maskiner brukar det vara 2 eller 3 spolar, och en del modenare maskiner har fler spolar som är mindre. De alstrar spänning då motorn är igång, till lysen och till tändning. Om nån av dessa spolar är dålig, dvs om det är överslag mellan trådarna i nån av lindningarna så blir spänningen och strömmen för låg, då orkar den inte mata tändspolarna med den kräm som behövs, och du får dålig gnista.

Testa detta och återkom hit med resultatet. Om mätvärdena skiljer drastiskt mellan kall och varm motor, så behöver du byta eller låta linda om nån av dessa spolar.

Du ska mäta på kablarna som går in i motorn, inte dom som går upp till cdi-box, tändspolar osv.

Okej, då förstår jag.. återkommer med resultat.
Tack Tack
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Nu har jag varit och testat lite värden.

När skoter var kall fick jag dessa värden:

29 ohm på vit/röd kabel
0 ohm på vit/svart kabel
5 ohm på vit/röd,svart kabel
31 ohm på röd/röd,svart kabel

Denna gång när jag starta skotern när den var kall så fick jag den ej att gå.
Den var väldigt svårstartad, lyckades som bäst hålla igång den i 5sek genom att hålla gas.
Detta har aldrig hänt förut när den varit kall...
Men det kanske är något fel på värderna som gör att den inte startar?

Bifogar med en bild där jag mätte utifall jag har varit på fel ställe.
 

Attachments

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tabell för Ski-Doo 01-02, lånad av Jockegubben här på forumet...




Och denna är för Ski-Doo -96, även den lånad av Jockegubben!

 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Förstog inte mycket av den listan.
Men blir nog så att jag lämnar in den på märkesverkstad nu till veckan så dom får kolla på den.