Ski-Doo Everest 500 -82

energie

Medlem
11 nov 2004
42
0
1
36
Umeå
Hej! Hade tänkt försöka fixa igång gamm skotern' i vinter... Den har inte gått på två år.. och när den då gick så gick den endast på en cylinder...
Nu startar den inte... Vad är det man bör kolla? tändningskabeln? tändstiften? Nån som har någon aning?


MVH
Ulf
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Börja med kablar, stift, hattar och sen spolar, och kolla att alla kablar sitter fast och utan ärga. har du nån gnista nu?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Två saker, får den soppa, får den gnista.

Om du kollat att du har gnista och att stiften inte blir blöta, ge den en *hutt* och se om den tänder några varv.


Gört den det men inte vill starta, riv förknasarna och gör ren *allt* sätt ihop och montera.

Har det stått bensin i förknasarna ett par år kan det mycket väl bildats kristaller som såtter igen, rengör med T-Röd eller likvärdig produkt.
 

energie

Medlem
11 nov 2004
42
0
1
36
Umeå
Det jag vet är att den ger en svag, svag, gnista då man rengör tändstiften. Färgen på dem vet jag inte... (nämligen inte jag som prövat) :p

Det är nybytt tändspole! Man får väl ta o ta loss svänghjulet och fila lite på tändspetsarna och se om det funkar bättre.. isåfall är det ju lika bra att byta ut alla kablar så man slipper fler sådanna problem!


Jag och en kompis skall ta och kolla på skotern rejält en gång framöver.. Då lär det visa sig vad det är för problem :)

tack för tipsen!