Ski-Doo Citation 3500 (Rotax 277) som verkar gå fett och orkeslös och dör på tomgång.

RNI

Medlem
13 jan 2006
21
0
1
Kalix
Jag har renoverat motorn med nya packboxar, packningar och ny kolv. Tändningen (brytare) är inställd och dubbelkollad men lika förbenat så går den som att choken vore på och är allmänt orkeslös man får gasa på bra för att den skall röra sig framåt och på tomgång dör den direkt om man inte vaktar med gasen. Förgasare har jag bytt till en likadan med rotax 277 bestyckning men motorn beter sig exakt likadant som med original förgasaren. Snälla någon som har något tips eller idé jag hatar att snart måste erkänna mig besegrad av en död maskin då mina felsöknings idéer börjar ha tagit slut.
 

RNI

Medlem
13 jan 2006
21
0
1
Kalix
Nej kolven är nog rätt väg "AUS" borde väl betyda UT (hoppas jag) alltså mot avgasutblåset. Men tacksam för svar ändå för nu är jag det desperata läget som sagt att jag tar varmt emot alla förslag "dumma" och smarta för nånstans har jag uppenbarligen missat något eftersom den inte vill gå bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Svårt fall då du bytt gasare och den surar ändå. Kolla gasarna så inte flotören hängt sig öppen, däng på dem/knacka kraftigt på flotörhuset så flotören lossnar. Kolla även så chokplunchen verkligen går ner i botten på choken. Bägge gasarna kan otroligt nog vara täta i någ munstycke rengör lågfarten med stål eller koppartråd, blåsa duger inte på lågfartsrengöring.

Annars har jag en långsökt ide till,,,,du har stoppat in papper eller trasa i luftburkens anslutning till gasaren som skydd för skit under skruvningen,,och glömt den kvar. Eller papper i cylinderns överströmmare kan man missa också.

Och utblåset ur ljuddämpare är inte tät pga något?
 

RNI

Medlem
13 jan 2006
21
0
1
Kalix
Får börja med att tacka för bollandet, det väcker ju t.o.m mina trötta hjärnceller. Kom på att jag inte nämnde att jag monterade ett s.k trattfilter direkt på förgasaren (har även provat starta utan filter), kan det påverka? borde jag öka/minska storlek på munstycken med nytt filter?

Och sen slog du kanske huvudet på spiken med ljuddämparen, den är ju rejält rostig, den kan ju ha en rostig insats eller sot som säckat ihop så den inte orkar andas och pusta ut ordentligt. Hoppet stiger igen, det blir nya pigga steg till garaget så snart som möjligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
De lösa filtret bör inte ge så stora problem som du har men lite ändring upp/ner i best kan behövas .Om du har luftburken kvar testa med den. Om luftburken ser ut att ha mindre hål in i burk än ut mot förgasare är det en strypande burk och då måste du bestycka upp med löst filter.

Avgas ljuddämparen kan ha rostat ihop inv ,provkör utan slutdämparen.
 

RNI

Medlem
13 jan 2006
21
0
1
Kalix
Felet är löst! I sista minuten, skulle just ge upp och börja riva ut 277án för att byta till en 377 då jag råkade se att original förgasaren flödat över några droppar. skruvade loss koppen och böjde till flottör armen så den stänger nålventilen tidigare, och problemet var fixat. Eftersom min utbytes förgasare som ju egentligen var för fett bestyckad (med facit på hand, satt ju på 377 motorn) fick motorn att gå exakt likadant som med original förgasaren lurade mina arma hjärnceller att tro att det var nått annat fel utom förgasaren.