Ski-doo Alpine för och nakdelar??

BerZzz

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Malung
Tjenare! gillar udda åkdon och tykte alpine var lite udda så en sån hade vart frän å haft,

speciella saker man ska titta efter vid köp?
häskrafter?
kmh?
(vet ju givetvis att detta inte är ett fartmonster men kul endå)
bensin förbrukning?

ja allmänt om den!

Tacksam för bra å snabba svar! MVH
 

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Jaa...Alpine är helt klart en kul maskin om man tar den för vad den är. Ett tungt osmidigt monster till bandvagnsliknande snömaskin!

Jag har bara ägt dubbelbandare hittills så jag är väl lite knäpp. Det är iallafall vad jag får höra.

Gäller det äldre modeller med 640-motorn så är den rätt pålitlig, bara den får ordentligt med kylning, gärna extra kylhål i sidan på huven vid fläkten och extra luftutsläpp under rutan är bra.
Den har 35 hk och det räcker för dryga 60 knyck om man törs hålla stumt så länge.
Mycket bra snögångare överlag, det ska mycket puder till för att stoppa den. Det är ju ingen mountainmaskin men så länge det inte lutar alltför mycket uppför så är det bara mata på.

Soppa drar den väl en hel del...minst 2 liter ska den ha...säkert 3 om man tar i lite och har nåt på släp där bak.

Minns inte när dom kom med 503:an men det var på tidiga 80-talet nån gång.
Då fick dom nog även 2-växlad låda, dom tidiga hade bara fram och back.


Jag kör Alpine 640 ER (electric start + reverse) från -73.

Den används så fort tillfälle ges under helger och är min enda skoter.

Klart du ska handla om du är sugen på en...min är som sagt en -73 och går än så det är nog svårt att ha ihjäl dom...





//Pelle
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag har en Alpine 640ER med Tillotson HD-34.
Har inte haft igång den ännu då jag hämtade den i somras av en klasskompis. Men fick så gottsom igång den då den började puttra nästan men ville inte varva och mer ides jag inte för jag fick ONT i ryggen!!! Dom är tunga att dra igång.
35hkr vid 5500 varv säger dom. Max varv är ca 6000 varv.
Fram back.
Borde ge mer effekt med en Mikuni 34mm, runt 42hkr

Min har så nötta mattor och så... är ju buken trasig, då är den också av glasfiber elr nåt. Det är en nackdel enligt mig!
Och 640 motorn är bra så länge den får rätt blandning mellan luft och bränlse då Tillotsonen är känligare än Mikuni gasarna dom fick senare! Och kylningen är viktig som attan men det blir inget problem då hela högra sidan av huven fattas på den! xD
Lite smal skida och vinglig är den ju med. Har kört min mormors nya gubbes Alpine 503 och den är lite mer fräs i men inget slår nog vrålet från 640 motorn!!! ;D
 

FrostJerk

Medlem
21 feb 2010
24
0
1
Östnor!
Har kört en del med Alpine II, den har slideboggies, 45-mattor och framfjädring. Ingen ledpiskare, men efter en ganska dålig (inte sladdad bara körd med ett tjugotal skotrar) led så kan ja (67kg) hålla runt 30-40km/h om jag jobbar lite med armar och ben. Kraft finns så det räcker, och har du fäste tar du dig upp överallt! Använder till att göra skidspår, och det är bara om det är 3-4 dm nysnö som man måste åka före och spåra, då orkar den inte med spårkälken (Jaca, tungdragen som fan. Samlar snö framför som tippas ner i hål, så det blir en del snö...).Fast det är ju inget under avsmidighet, men det antar jag att du förstått. Se till att ha ordentliga styrstål, om du inte bara kör i lössnö. Riktiga snögångare är det som sagt, men i skogen är det bra med frontbågen, så kan man styra mot träd...