Ski-doo 800 e-tec mxz xrs 2012

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Tjena!

Har tänkt köpa en 800 e-tec mxz xrs 2012 till nästa säsong. Har hört att det gjorts en hel del förbättringar kring dessa 12:eek:r i jämförelse med -11 årsmodeller. Vad är det som gjorts egentligen? Ska tydligen vara en förbättring gällande både remproblemen och bränsle/olje förbrukningen, är det så? Och ni som kör dessa maskiner, vad har ni för erfarenheter? Har ni haft remproblem eller några andra störningar på era maskiner? och när det gäller dämparinställningarna på fotstegen, tycker ni dem är störande på nåt sätt eller vänjer man sig vid dem?

Hade varit bra om ni kunde svara på dessa frågor.

Mvh Andreas
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Tjena!

Har tänkt köpa en 800 e-tec mxz xrs 2012 till nästa säsong. Har hört att det gjorts en hel del förbättringar kring dessa 12:eek:r i jämförelse med -11 årsmodeller. Vad är det som gjorts egentligen? Ska tydligen vara en förbättring gällande både remproblemen och bränsle/olje förbrukningen, är det så? Och ni som kör dessa maskiner, vad har ni för erfarenheter? Har ni haft remproblem eller några andra störningar på era maskiner? och när det gäller dämparinställningarna på fotstegen, tycker ni dem är störande på nåt sätt eller vänjer man sig vid dem?

Hade varit bra om ni kunde svara på dessa frågor.

Mvh Andreas
provkörde en 12a och kände att dämparinställarna var lite i vägen när jag skulle köra på rullen. men inte allt för mycket, det gick ju
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
provkörde en 12a och kände att dämparinställarna var lite i vägen när jag skulle köra på rullen. men inte allt för mycket, det gick ju

håller med.kom på mig själv att jag stog på rattarna;)
 
Last edited:

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Tar ingen rem, 120 mil och remmen ser fin ut. Påskbensinförbrukningen har legat på 1,3L/mil. Återkommer med info om oljeförbr.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Nya variatorskyddet gör faktiskt stor skillnad, kyler fan så mycket bättre. Dämperiet funkar riktigt bra dock i vägen lite när man ska åka på rullen som sagt. Men annars, jag trivs förbannat bra på r-motion, när man justerat in dämparna rätt så går den som ett lok på leden. Jag har gjort en enkelt lösning åt en kompis och bockat ett par alu plåtar som sen nitats fast över dämparjusteringen så man slipper trampa sönder den och det blir liknande som på gamla 2010, 2011 X-RS.
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Nya variatorskyddet gör faktiskt stor skillnad, kyler fan så mycket bättre. Dämperiet funkar riktigt bra dock i vägen lite när man ska åka på rullen som sagt. Men annars, jag trivs förbannat bra på r-motion, när man justerat in dämparna rätt så går den som ett lok på leden. Jag har gjort en enkelt lösning åt en kompis och bockat ett par alu plåtar som sen nitats fast över dämparjusteringen så man slipper trampa sönder den och det blir liknande som på gamla 2010, 2011 X-RS.
Hjälper det bara att sätta dit variatorskyddet eller måste man även ha ventilerade kåpor för att luften ska kunna cirkulera på rätt sätt? och dedär med alu plåten över rattarna lät som en riktigt bra lösning!
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Uppdatering!

Har köpt mig en sådan maskin nu. Tycker den är hur trevlig som helst å köra! :) Vad tycker ni man kan göra på en sån maskin? Har redan bytt till ca pro skidor, 44 matta, nerdrevning osv.. Kom med förslag vad man kan göra! Eller är den redan så fulländad så man kanske inte behöver byta ut så mkt mer?

Mvh Andreas
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Är själv på jakt efter en sådan maskin!

Har haft ski-doo RS och IQ R. Dom tävlingmaskinerna är ju riktigt vassa. Startsnabb som tusan.

Hur är x-rs i jämförelse? Känns den seg? Och slö? Dock är det ju 150hk som borde skicka på bra, men tänkte på hur vass dom är i varatorerna?
Om någon har provat någon av dom maskinerna dvs...
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Är själv på jakt efter en sådan maskin!

Har haft ski-doo RS och IQ R. Dom tävlingmaskinerna är ju riktigt vassa. Startsnabb som tusan.

Hur är x-rs i jämförelse? Känns den seg? Och slö? Dock är det ju 150hk som borde skicka på bra, men tänkte på hur vass dom är i varatorerna?
Om någon har provat någon av dom maskinerna dvs...
om den mot förmodan skulle kännas "slö" är det ju bara handla lite variatorgrejer.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Jejjk. Med tanke på att den är drevad för toppfarter på ca 185 på mätaren så kommer du nog att uppleva den slö i starten i synnerhet jämfört med en RS.