Ski-doo 600 sdi? lr skidoo 800?

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
600 om du vill kunna köra lite iaf. Köp 800 om du vill skruva mkt,vara arg och till slut inte våga fara ut pga rasar alltid nå på skrotax 800, ren dynga :)
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
600 om du vill kunna köra lite iaf. Köp 800 om du vill skruva mkt,vara arg och till slut inte våga fara ut pga rasar alltid nå på skrotax 800, ren dynga :)
Köra lite med en 600? Går fan att köra hur långt som helst, inga problem med den.
Och 800an är det heller inga större problem på, förutom att den skär oftare än andra motorer. Men det betyder inte att alla gör det.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Nä, aldrig haft en skrotax och kommer nog aldrig heller köpa mig ski-doo. Men har kompisar,bröder som har och kör ski-doo, från 600-800 och de har tamme fan bara racklat för dom hela tiden !

Alltså aldrig varit med om andra skotrar som racklar som ski-doo, spelar ingen roll om den är 10 år gammal eller splitt ny. Dom skär,käkar remmar och mer. Som min kusin "carita" hennes kille köpte en ny Summit 600 -09. Skar 2ggr på 70 mil! alltså köper man inte en ny skoter för att slippa allt rackel och skruvade? Jodå, de gör man.

Bara inse, ski-doo kan tyvärr inte göra hållbara motorer och kan absolut inte göra variatorer. Men smackar man i en annan motor från annat märke ja då blir det genast en bättre maskin :)

Jajja, var bara de jag ville säga.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha här har vi en som är kopiöst påläst, älskar sånnahär pojkar! "pappas kusins brors kompis tremänning sa..."

Min gamla Summit 600 -99, 18xx mil på mätaren... den har inte skurit än? Var de bara tur då? För skit-motorerna ska ju inte hålla som du säger?

Samma variatorerna...TRA har ju fått utmärkelser flera år i rad, men de kanske bara är för att vara snäll?

Gör oss alla en tjänst, skriv inte din rappakalja i någon tråd mera, vi är helt ointresserade och ingen lyssnar på dig, du vet inte vad du pratar om helt enkelt, helt värdelös på detta ämne, skrattretade värdelös :)


"Jajja, var bara de jag ville säga"

TS: Vilken årsmodell hade du tänkt dig? =)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
IamFredrik: Kopiöst påläst är han ju inte, men en kusins kille är definitivt "hands on experience". T ex så vet jag en lynx som nypte två gånger och den gick på en cylinder lagom till 50-mila servicen. MEN. Jag känner till flera likadan och de har aldrig krånglat. Så han kan ju lika gärna råkat ut för ett måndagsexemplar, tror inte någon tillverkare strävar efter krångliga maskiner.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
IamFredrik: Kopiöst påläst är han ju inte, men en kusins kille är definitivt "hands on experience". T ex så vet jag en lynx som nypte två gånger och den gick på en cylinder lagom till 50-mila servicen. MEN. Jag känner till flera likadan och de har aldrig krånglat. Så han kan ju lika gärna råkat ut för ett måndagsexemplar, tror inte någon tillverkare strävar efter krångliga maskiner.
Jodåjodå jag förstår så! Jag förstår vad du menar också.

Men han säger ju att allt är bara skit, allt är dynga, drar allt över en kant. Sånt skit orkar jag inte med, då tycker jag först dom ska få lite pubishår innan dom yttrar sig, såntdär höll man på när man var 12 :)

/F
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Sätt fel kille/tjej bakom styret på vilket märke som helst så går det sönder.
Rasar skoter innan 50mil så misstänker man slarv vid inkörning (egen bedömning).

Till: IamFredrik

Håller med dig ofta läser man inlägg om en kompis förra styvpappa som hade en skoter som hans granne fick att rasa... alltså 2dra 3dje parts info som vi inte behöver här i forumet. (tycker jag)

Lämna åsikter som ni själva har om er nuvarande eller förra skoter, det räcker gott :beer:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kompisens farsa kör en Rave 800 -05. Den har gått ca 600mil och enda problemet med den var att fjädern i magnapullen gick av så vi fick dra igång den på variatorn men det fick han fixat på garanti. Den har inte käkat några remar heller. Den ska renoveras i sommar mer nya tätningar och kolvar, men man bör byta kolvar vid 600-700mil på en 2T skoter vilket märke man än kör.

En annan kompis kör bara Rotax och han har haft ganska många och det har bara hänt en gång att tätningen har hoppat ut och det var på en Enduro 600 sen har alla gått hur bra som helst.

Serie 3 motorerna kräver lite mer skötsel än dom andras märkenas motorer men Serie 3 motorn går riktigt bra när man sköter om dom som man ska och är uppmärksam på tätningarna och ser ifall det läker från dom.

Om jag var du skulle jag nog nästan gå på en 800a.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag skulle då satsa på en 600:a då jag själv har haft en rev 800 -05 som bara krångla och blandanat vevaxelras som jag hört många haft på dem!

Sen verkar 600:an hålla bättre och vara driftsäkrare!
Så jag skulle då köpa en 600:a.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
De känns som om jag borde få betalt, eller som att många av er anting tror att jag ska sälja min eller att jag får betalt av skidoo för att vara så positiv för deras 800or ;-)..

men som jag jämt jämt jämt säger, 800 före 600, helatiden..
visst försäkringen kanske är dyrare på 800, men annars så är inköps priset inget att gnälla över. Service ska man unna sin skoter, oavsett cc och tillverkare.

smidigheten minskar pga gyroverkan från en tyngre vevaxel på 800 säger somliga, de har jag ingen aning om, de kan/bör vara så.
men hey ska du vara en bättre förare så kräver du mer träning. ;-)

Min brors summit 600-04, ligger på 980 mil nu, utan tidigare service, motorn har aldrig rapplat på den. Magnapullen lite grann, men annars känns den som en klocka!!

Och som Vidamic säger, användar fel, user fcukup. Grejjer är byggda för att användas inom vissa ramar, inkörningstid och underhåll är inte påhittade ord utan mening.,.,

.. vill nån sponsra mig med ett tack för att jag återigen stöttar skidoo, rotax, en serieIII motor, så ta de via PM, skicka gärna en 377rem på posten..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har kört en summit 670x och 2st summit 800x och kan säga att det är absolut inga fler problem än med andra skotrar

På dom 3 skotrarna har jag bytt 1 magnapullklack kolvar på 1 av dom (pga högt miltal) och ett par insugsgummin

Detta på 5 vintrar
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
vidamic: Helt rätt som du säger! 2a o 3dje part hör inte hemma här! Jag håller med dig helt... sedan dedär med förare... klart man behandlar sakerna med respekt.. annars har man inget på där att göra... kanske herr ``mountain max´´ kompisar kusiner bröder, släkt inte ska köra skoter, dom verkar inte veta hur man ska behandla =)

/F
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Nu har väl ändå tråden spårat ur?
Back to topic....

800an alla dagar i veckan! Mer att åka med :rock:
 

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
600an är ju riktigt fin och går rätt snålt, gillar själv 600or överlag ganska mkt pga att de är ganska rappa och tillräckliga för de flesta och mesta (ofta). Vill du däremot ha det där extra klippet o så, är det ju bara att gå på en 800a :)