Ski-Doo 2011

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
du hävdade ju tidigare att summit och friride inte har större skillnad än en kort mxz och en rs.och vad jag vet så är väll mxz xrs mer lik en rs än en gammal xp.

jag menar att freeriden och summiten är ganska olika och enligt ditt senaste inlägg verkar du hålla med.

lär för övrigt själv beställa en freeride så fort priserna kommer ut så det går att förhandla.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Den vanliga MXZX delar inte många pinaler med en RS, och Freeriden delar inte många pinaler med en vanlig Summit, det är vad jag menade att säga hur det nu än tolkades.

Jag är gravt sugen på en Freeride, enda "bromsen" är Doos remproblem. Jag har lite idéer om hur det ska lösas men jag skulle behöva en testmaskin att laborera med.....

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Den vanliga MXZX delar inte många pinaler med en RS, och Freeriden delar inte många pinaler med en vanlig Summit, det är vad jag menade att säga hur det nu än tolkades.

Jag är gravt sugen på en Freeride, enda "bromsen" är Doos remproblem. Jag har lite idéer om hur det ska lösas men jag skulle behöva en testmaskin att laborera med.....

har flytande sekundär på min xp och det känns helt klart bättre än qrs variatorn.har även ventilerat och drevat ner.

köper jag freeriden så blir det väll att ventilera och ev momentstag.oang momentstaget så får folk säga vad dom vill men tror inte att det är helt förjäves.

funkar inte det så får man väll sätta teamsekundär på den också.eller schimsa till att börja med.

4

426H

RevMan, vet du vilka mattlangder av summit x (ej friirajd) som kommer att tas in till sverige?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
har flytande sekundär på min xp och det känns helt klart bättre än qrs variatorn.har även ventilerat och drevat ner.

köper jag freeriden så blir det väll att ventilera och ev momentstag.oang momentstaget så får folk säga vad dom vill men tror inte att det är helt förjäves.

funkar inte det så får man väll sätta teamsekundär på den också.eller schimsa till att börja med.
Hur har du fått sekundären flytande? Bytt axel och sekundär eller? Har inte meckat just nått alls med XP så jag har inte så bra koll på vad som är möjligt.

Efter att ha sett ett klipp på tuben där dom drar på med en XP, (i mattdyno eller bara på pallbock, vet inte för man såg inte bakänden), så kan jag med skaplig övertygelse säga att en del i XPns remproblem är att variatorerna drar ihop sej när den tar i lite. I klippet jag såg så drogs variatorerna säkert en tum närmare varandra vid acceleration och det är garanterat inte bra. Det gör remmen "längre" vilket gör att variatorerna luras att ligga på onödigt hög växel samt att linjeringen knappast blir bra av detta.

Jag, utifall det nu skulle råka bli en Doo, kommer att föröka göra ett motorstag som går mellan lagringen bakom sekundären och motorblocket i rät linje mellan vevaxel och sekundäraxel. Gör man detta stag lämpligt gummidämpat men ändå rejält starkt/styvt så borde en hel del av dessa problem försvinna. Dom vanliga stagen mellan dämpartorn och sekundäraxelinfästning skadar garanterat inte heller att ha.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
rs sekundär axel och variator. satte jag dit.samt grejjer som behövs för att det ska passa.
finns ombyggnads kitt att köpa också.fanns inte tillgängligt när jag beställde.
får väll bli ett sånt på freriden när den kommer.

blir ungefär samma pengar som det jag köpte men med"färdrigbestyckat" variatorkitt