Ski-Doo Élan

È

Èlan racer

Någon som vet vad som kan vara fel på min Ski-Doo Élan -73?

Detta har hänt:
1. Skotern körs problemfritt i 20-25 år
2. Brorsan kör sönder kolven
3. Skotern blir stående i en lada i ca 5år med den trasiga kolven
4. Jag drar fram skotern och byter kolv (det fanns inga repor i cylindern)
5. Förgasarn pumpar inge bensin och jag byter diverse delar i förgasarn (dock ej bränslefiltret).
6. Förgasarn pumpar fortfarande inge bensin och jag konstaterar att filtret är 30år gammalt =) så jag byter det
7. Nu helt plötsligt flödar motorn och vevhuset fylls med bensin så fort jag startar skotern
8. Jag lämnar in förgasarn till en erfaren élan-mekare som byter alla delar i förgasarn och ställer in lågvarvsskruven
9.Skotern flödar likadant än. Suck!
10. Jag provar med en annan Tillotson-förgasare men det hjälper inte.

Jag har snart provat allting! Jag SKA få igång den men jag vet inte vad som kan vara fel. Ska jag kanske prova med en Mikuni-förgasare? (Det är en en-cylindrig maskin från 1973 med en Tillotson membran-förgasare).
/Fredde
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
En sak som jag undrar över HAR du slangarna rätt? Prövade att starta en olympiqe -75 som någon klåpare slängt om slangarna på och den gjorde som du skrev.
 

Verticalescape166

Ny medlem
20 jan 2005
4
0
1
Kiruna
hjälp med Elanen.. :)

De kan vara så att ditt vevhus läker och antagligen är packningarna som sitter runt vevhusaxeln helt slut ..
den är ju trots allt jäkligt gammal så de kan ha torkat.
vilket gör att den får in en jäkla massa bensin i vevhuset men ingen komp i topparna så att de blir ett vakuum. :) har en ockelbo 600-1 som inte startade .. satte dit nya gummiploppar runt axeln bytte vevaxellagret så att den inte glappade vertikalt. kolla det. den får inte glappa vertikalt. sen kollar du tändsystemet.
de kan också vara så att inre tändplattan kan ha vridit sig vilket gör att den slår i helt fel läge vilket kan göra att den känns helt död när du drar i den.
kolla att den ger gnista i rätt läge.

sen ska den nog gå igång.. :)
 

Jonti

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
36
Kiruna
gironboxuf.se
Jepp det är förmodligen packningarna som är slut, prova byta dom! När du ändå är i farten föreslår jag att du byter samtliga packningar dvs cylinderfots, topplock osv samt att du ersätter med nya slangar och kanske renoverar bränslepumpen? Där är varken en dyr eller svår bedrift som är lika bra att göra när du ändå öppnar motorn! :)
 

summit 1000

Medlem
31 jan 2005
26
0
1
lövånger
jag skulle gissa på att nålventilen inte stänger riktig ordentligt, och att membranen i soppa pumpen har torkat sönder.. ta isär pumpen och kolla lite där.... och sug där bensinen ska in i gasarn, samtidigt som du håller gasarn upp å ner.. då ska det vara "pott kätt" annars vete fan
lycka till...... har en elan på gården oxå
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Det har gått ett tag nu... jag har hunnit byta namn på det här forumet från Elan racer till Nairebit =)
Jag lämnade in motorn en verkstad där de bytte alla packningar + packboxar + lager... men vevhuset fylls fortfarande med bensin varje gång man ska provstarta den :eek: fattar inte hur en så enkelt konstruerad motor kan krångla nått så fruktansvärt! Skulle problemet lösas om man byter till en hederlig flottörförgasare?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det har gått ett tag nu... jag har hunnit byta namn på det här forumet från Elan racer till Nairebit =)
Jag lämnade in motorn en verkstad där de bytte alla packningar + packboxar + lager... men vevhuset fylls fortfarande med bensin varje gång man ska provstarta den :eek: fattar inte hur en så enkelt konstruerad motor kan krångla nått så fruktansvärt! Skulle problemet lösas om man byter till en hederlig flottörförgasare?
Kika in här o se om du kan få klarhet...
http://www.geocities.com/elanmannen/attaga.html
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Kika in här o se om du kan få klarhet...
http://www.geocities.com/elanmannen/attaga.html
Jo, den sidan har jag besökt men inte blivit mycket klokare :confused:
Kan ju även berätta att förgasaren inte gör någon sån där fin bensin/luft-"dimma" som den ska göra... bensin pumpas då igenom för det kommer bensin i returslangen. Är det möjligt att bensinen i vevhuset kommer dit genom vakuumkanalen vid förgasaren? Att bensinen helt enkelt skulle smita ner i kanalen på nå vis å inte går ut genom munstycket och blir "dimma"?
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Hmm grymt skumt fel... du kan vara rätt ute att den suger i sig genom vaccum slangen, men är de separat bränslepump på den där? i såna fall bör du kolla att den är tät annars sitter ju ofta pumpen inbyggd i förknasaren på äldre apparater å den hade du ju redan flitt... annars rekommenderar jag en mikuniförgasare mycke driftsäkrare..
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Hmm grymt skumt fel... du kan vara rätt ute att den suger i sig genom vaccum slangen, men är de separat bränslepump på den där? i såna fall bör du kolla att den är tät annars sitter ju ofta pumpen inbyggd i förknasaren på äldre apparater å den hade du ju redan flitt... annars rekommenderar jag en mikuniförgasare mycke driftsäkrare..
Jo, det är en sån där jobbig membranförgasare, med inbyggd pump, å där går vakuumet direkt in i förgasaren från vevhuset utan nån slang imellan. Jag såg att Luleå skoterdemontering säljer konverteringskit för en tusenlapp... det kanske hade varit värt det?
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
tjaa den där elanen verkar bli en dyr historia... på min satte ja på ett hemgjort insug me en påsvetsad rörstump som ja anslöt en slang till pumpen på åsså ett insugsgummi å en förknasare sen äre bara å gasa... annars kan du ju alltid ta isär förgasarn du har å kontrollera att membranen sitter rätt tror de är ganska lätt å sätta nåt upp å ner..
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Jo, den är snart alldeles för påkostad... men den är som en familjeklenod :rolleyes: och det skulle kännas tragiskt att låta den stå i nån lada och rosta bort. Dessutom är dom ju rätt charmiga de här elanerna :p
Det där med insuget lät som en bra idé, ett sånt kombinerat med en mikuniförgasare hade nog gjort underverk. Men först ska jag kolla så att membranen sitter rätt :)
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
kolla om de e komp annars är de slut på någon packning sen kan du blåsa och suga i förgasarn där soppa slangen sitter
de ska gå att blåsa men inte suga kan du suga ur luft är de slut på nått av membranen
 
Last edited: