Skall jag köpa eller inte?

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
HEJ

Har fått tillfälle att köpa en Lynx Enduro SP 2000 som gått runt 700 mil för 16000. Bra eller dåligt köp tror ni?

Mvh

Markus

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
Den verkar vara i fint skick. Vad tycker du jag skall se upp med? Vad jag vet är inte kolvar bytta eller infettade lager....

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Den verkar vara i fint skick. Vad tycker du jag skall se upp med? Vad jag vet är inte kolvar bytta eller infettade lager....
Börja med att byta kolvar å kolla upp lagren om du handlar samt byta insugsgummin. Resten kan du ju kolla upp före affär t:ex skick på chassi dämpare osv.

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Kolla kolvar, inge glapp i primärvariatron och i sekundären,, missljud, om variatorerna går rakt.. kolla om den är sne i chassie, var petnoga! jag lovar om det inte några skavanker på dom sakerna så är det en härligt bra maskin! :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
600an brukar hålla rätt så bra. Fettning av vev på dom ska ske vid ca 1000mil. Kolvarna brukar kunna hänga med länge också. Insugningsgummina är dock en riktigt akilleshäl ...

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
Hur kollar jag glapp i variatorerna? Hur ser jag att variatorerna går rakt? Sne i chassie hur ser jag det? Dämpare hur kollar jag dem? Hur kollar jag kolvarna? Har tyvärr inte någon komp-mätare...

Är det svårt att byta kolvar och insugsgummi? Är denna vattenkyld?

Jag frågar mycket men om ni har tid så svara...

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Ta med en kompis som har koll på skoter , som kan kolla allt det där är nog mitt bästa tips!

Om du kan fixa det + en kompmätare (fråga på en bilverkstad , skoterverkstad)

så är det ju ovärderligt i ett sånt här läge om du som du säger inte haft skoter förut.

Lycka till!

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Hur kollar jag glapp i variatorerna? Hur ser jag att variatorerna går rakt? Sne i chassie hur ser jag det? Dämpare hur kollar jag dem? Hur kollar jag kolvarna? Har tyvärr inte någon komp-mätare...

Är det svårt att byta kolvar och insugsgummi? Är denna vattenkyld?

Jag frågar mycket men om ni har tid så svara...
AnimaL sa en viktig sak!:.

Men genom att kolla variatorerna så kan tu ta en hand på översidan och en på undersidan och rugga upp-ner-sida-sida om du hör eller ser nå, då är det inte bra.. och kolla så dom går rakt är lättaste att du startar skotern en lyfter upp baktill och sen gasar du och kollar att allt går rakt dvs. sekundär och primärvariatorn när det rör sig.
Sne i chassie kan du ställa dig länsgt bak och kolla fram typ men det är mycket svårt att bedömma!.
Dämparna så ställer du dig på skotern och hoppar lite om det går i botten så är dom slut körde tex.!
Byta kolvar och insgusgummi är inte såå svårt :) du öppnar motorn och byter kolvar, insuget ser du...

:) / Johan

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Tror att enda chansen att undvika obehagliga överraskningar är just att nån med mycket erfarenhet kan testa skotern just för att

kolla fjädring , motorgång , hur variatorerna växlar och allt som räknades upp i tidigare inlägg.

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
Det blev köp. Vet inte säkert om jag kollade rätt på alla punkter men den verkade vara ok. Inte en ny skoter men som jag tror en ok skoter. Frågan är om man skall använda oljetanken som den tidigare ägaren gjorde eller om man skall blanda direkt i tanken? Tack för alla tips ännu en gång!

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
Det var ett litet litet glapp i primärvariatorn bara någon tiondels mm. Det antar jag är ok eftersom skotern gått några mil typ 800..

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
Skit! Skit! Skit! :) idag när jag körde med denna skoter så lät det lite märkligt. Jag såg nu att sekundärvariatorn har ett glapp på ca 1.5 cm, det ser ut som om bulten har lossnat typ när man trycker den in mot skotern. Drar man ut ser allt ok ut. Vad kan man göra åt detta tro?