Skall jag köpa eller inte, del 2

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
Hej igen. Ni fantastiska skotermänniskor! Jag har sålt min Enduro 00 och har varit och tittat på enn Enduro 01- Chassiet var ljuvligt mycket bättre än G-type.

Min fråga: när man gasar iväg hugger det kraftigt. När man motorbromsar tvärnitar den nästan, men så skall det väl vara? Men när man sedan gasar iväg så hugger det till enormt mycket. Vad är det för fel?


Tacksam för svar!!
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om du släpper gasen så att den motorbromsar så ska den inte göra så att du tvärnitar, kanske om du kör en 4-taktare.

Att den hugger har jag ingen aning om vad det kan vara, kan vara något med variatorerna, det får någon annan svara på som kanske vet :)
 

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Kraftig "motorbroms" kan vara för spänd matta.
Huggen kan vara slapp kedja och/eller eller dåliga/nötta vikter/rullar/pinnar/drev/kedja?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det där låter inte normal. Kan bli allt från några hundra till en bunt tusenlappar om variatorer måste bytas eller om något mer är dåligt.
Kan vara så enkelt som en dålig rem och en sådär variator setup... Men det låter som något mer.

Enkla rådet, Låt bli !!
Vill inte läsa fler trådar om folk som blivit lurade att köpa skräp skotrar. Fungerar den inte som den ska när du kollar på skotern. Låt bli, det finns fler !!

Känner man sig osäker på att man kan bedömma skicket själv. Att vara två underlättar bara det. Försök ta med någon annan mer erfaren!

Lycka till.
 
Last edited:

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
kan kanske vara mattan som tar i tunneln. då bromsar den rätt kraftigt. eller som tidigare sagt mattan är för spänd