skaffa ett Typintyg

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
tja. jag har då ett litet problem hära. förra året köpe jag en skoter Sxr 600 01. vi skrev den på farsan för att få billigare försäkring inga konstigheter där när vi fick registrerings bevisen. däremot så blev det alldrig att vi försäkra den å farsan fatta ju inte att han vart tvungen att göra det. men nu iaf så skrev vi över den på mig för att det blir mkt enklare så ( tyckte han iaf ).
å då när jag fick mina papper på att jag ägde den så stod det också följande:
Fordonet får inte användas förren registreringsbesiktning utförs/typintyg lämnats in till transportstyrelsen.
när jag köpte skoter så prata killen jag köpte den av att den var finskreggad och att man var tvungen att regga om den. kolla upp den å den har svensk regplåt å förra ägarn hadde ställt av den för någon månad sedan ( stod det iaf när jag kollade nummret ) så tänkte ju att han bara virrade. och om han nu inte virrade så skulle det inte varit hela värden då jag fick den för ett jävla bra pris.
men iaf så nu efter jag ringt å pratat med transportrtyrelsen så säger de då att skotern bara blivit tilldelad ett svenskt registreringsnummer och alldrig varit påställd i sverige.
så jag måste skaffa ett typintyg å lämna in till transportstyrelsen..
så är det nån här som vet hur man får tag på ett typintyg? jag vet knappt vad det är för nå å dem på kundtjänsten var ju inte mycket till hjälp.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Med 99,5% sannolikhet kan du glömma att få köpa ett typintyg av Yamaha Sverige (som är de enda som kan utfärda ett sådant). Lyckas du så får du räkna med att det kostar X tusenlappar för att få detta papper. Det är generalagenternas sätt att försöka stoppa privatimporten som kraftigt reducerar deras feta marginaler. Att minska overheadkostnad för att öka lönsamheten är såklart "omöjligt" för generalagenterna...

Mvh Rob
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ta med dig en svensk instruktionsbok till din maskin å åk på bilprovningen,sen kan dom kopiera vad dom vill ur den,allting ska finnas i den,dom intygen som alla pratar om behöver man inte köpa,ring/åk på bilprovningen och ta med dig instruktionsboken och reggbeviset å fråga dom vad du behöver
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
förreggad heter det väll har jag för mig.i princip den enda som är gjort är att den har fått en svensk identitet.(regplåten)inte mer.
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
förreggad heter det väll har jag för mig.i princip den enda som är gjort är att den har fått en svensk identitet.(regplåten)inte mer.
jo det var så dem sa när jag ringde dem ( transportyrelsen ). fattar värkligen inte vad mening med det är men men
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
ta med dig en svensk instruktionsbok till din maskin å åk på bilprovningen,sen kan dom kopiera vad dom vill ur den,allting ska finnas i den,dom intygen som alla pratar om behöver man inte köpa,ring/åk på bilprovningen och ta med dig instruktionsboken och reggbeviset å fråga dom vad du behöver
Tyvärr. Typintyget är ett krav för att komma någonstans. Annars bränner man bara 800 kr i besiktningskostnad för ingenting. + kostnad för vägning.

//Rob
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är det bara på nyare maskiner det ska räcka med instruktionsboken? Vill minnas att om modellen redan säljs/ sålts i Sverige så ska det finnas nått i instruktionsboken som visar att den är typgodkännd i Sverige.