Ska trotteln verkligen se ut så här på iq????!!

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
Iq 440r -05á Nya cylindrar och kolvar
För att starta skotern så måste jag ha soppa kranen AV. Dra tills den startar och sen vrida på soppa kranen, lyfta upp den bak och gasa ur han tills han går rent... men sen går den ganska bra? står man stilla på tomgången mer än ca 30sekunder då slöar han ner sig lite tills man gasar ur han. Samma när man gasar fullt så Brööla han till lite tills man har släppt och gasat fullt igen.
Ska man stanna så måste man vrida av kranen igen annars surar han ner sig totalt?

Sitter 290 huvudmunstycke i nu bor i Härnösand (vid kusten)
Tändningen har jag på E och kör V-power 99 oktan
blandar 3% olja eftersom det är inkörning än så länge.

solenoiderna - vad har dom för uppgift?
såg nämligen att en kabel hade gått av till en solenoid?
Har skarvat ihop den nu men inte hunigt provköra än för
när jag skulle kolla vad nålen satt i för läge så såg jag
att båda trottlarna var skadade på insugssidan? (SE BILD)
Hade ett till par andra TMX34 förgasare från en pro xr 440
så jag öppnade och kollade och dom såg likadana ut?

Är det normalt att trottlarna går sönder så här?
Jag menar det kan väll aldrig va bra att dom här
aluminium fliserna sugs in i motorn?

TACKSAM FÖR SNABBA SVAR...... Tänkte ut och köra snart, förhoppningsvis?
 

Attachments

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Låt ju som nål ventilerna är dåliga i förgasarna med tanke på att den flödar

Nä att trottlarna ser ut sådär kan ju inte vara bra har du kikat om det är repor/skador i cylindrarna och på reedventilerna ?

Solenoiderna styr när avgasportarna öppnar
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Något liknanade har jag aldrig sett, antar att det är repor i förgasare oxå då trottlarna ser ut sådär. Undrar om det inte är billigast o bäst att fixa nya bra begagnade förgasare. Sedan rekomenderar jag dig att kolla vad bitarna som släppt gjort innan de spottades ut i pipan. Du ska ju ha flax om de åkt igenom utan spår! MEN fråga är ju hur i hela friden de har kunnat bli så misshandlad, den lämnar jag över till andra! Kan bara spekulera i någon baktändning men ......!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Väldigt vanligt fel på dessa förgasare.
Köper du begagnade förgasare så kolla att dom inte också har börja spricka, trottlarna som reservdel hos polaris kostar endast 1700kr/st.
 

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
Så nu har man kommigt hem helskinnad trots "snöorkanen" där ute. Jag bröt bort så mycke jag kunde innan jag körde idag, så inget mer lossnar och flyger in i motorn. Insugssidan av trotteln verkar inte ha någon större betydelse att den ser ut som den gör? luftburkssidan "tätar" ju ändå.
Eftersom jag bara kört 2h innan jag såg detta så skulle jag tippa på att skotern skar pga det här för förra ägarn för cylindrarna och kolvarna ser fina ut vad jag kan se genom tändstifts hålet/ avgas.

"trevligt" att höra att det inte bara är jag som råkat ut för detta, Det är när trotteln stänger som han kantrar lite mot upphöjningen i botten så tillslut spricker det och flisas sönder... snacka om fabrikations miss? Får köpa nå andra förgasare med rund trottel ist :/

Av nån anledning så gick skotern bra idag? behövde inte trixa å mixtra med nån soppa idag? bara att dra i snöret å den starta på en gång bara man gav lite lite gas :) behövde inte ens lyfta upp den bak å gasa ur, gick rent från start... Ett litet problem kvarstår dock, står man på tomgång så Brööla han när man ska köra iväg, kom på att om man varva upp han några gånger utan att nå tillslaget och sen köra iväg så får han oftast tillräckligt med kraft för att orka driva sen när man har komma ca.6 meter med halvgas och trycker fullt så går han till sig.... Nån som vet vad jag ska justera soppa/luft för mycke eller lite?