Ska köpa skoter, tips..

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Hej, jag hoppas jag postar i rätt forumdel nu. Skall köpa mig en skoter tänkte jag. Maxbeloppet är satt till 10 000:-, och för den summan har jag kommit fram till att det blir antingen en Yamaha phazer eller Polaris indy.

Jag har åkt skoter ett par år, Pappa har en 01as Polaris widetrack, kusinen hade en Phazer förut osv, så är inte nybörjare. Dessutom crossåkare (Före detta tävlingsåkare), pappa´s fyrhjuling med mera, gillar allt med motorer :) . Skotrar kan jag dock inte alls mycket om rent "Mekaniskt". Vad jag vet skall man kika variatorn och boggien iaf. Och motorn då, komp osv. Något annat att titta på?

Skotrarna jag vill titta på...

Phazer: Blir en 2:a efter att jag läst runt lite, kusinen hade första modelen och håller med om att den var lite vinglig i framvagnen, men det verkar vara bättre på 2:an. Dom ligger dessutom i bra pris just nu tycker jag. Tål också lite stryk, för kusinen tucktade sin rejält :p

Polaris Indy

Verkar bli runt 87-89 för att passa min prisram. 400cc. Den vet jag inte mycket om.


Användning: Den skoter jag köper kommer vara min leksak ;), bor på bondgård så har tillgång till egen mark och det kommer bli massa nöjesåka, inte hoppa på det viset men det kommer gå fort så skotern får gärna tåla lite när underlaget blir bökigt. Sen blir det väll att åka lite längre på skoterleder, men det är det ju en annan sak, blir lugnare bla :p

Så vad tycker ni jag ska satsa på, indy eller Phazer? För/Nackdelar. Eller kanske annan model som jag missat?

Tack på förhand

Mvh Robert