Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99?

MrXXX

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ö-vik
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Oct-03 kl 10:05 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 28-Oct-03 kl 09:32 PM (CET)]Funderar på en lynx bigpipe X 99:a med förlängd boggie från ny. Gått 400mil o verkar vara i gott skick enl säljaren (har inte kollat in den än)

Lynx fick väl det näst nyaste chassit 98, så det bör väl vara bra, eller?
1: Är den tung och/eller klumpig?
2: Är det en bra boggi?
3: Framfjädringen då?
4: Hur bra går dom i djupsnö/på led?
5: Bränsleförbrukning ungefär?
6: Nåt som man ska se upp med eller akta sig för?

Annat att tänka på denna skoter?

Han vill ha 40k för den
Verkar det som en vettig skoter för dom pengarna?
 

ravedude

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

rave big pipe x, er en veldig bra løypemaskin med god fjedring i boggi og framvagn (ps. wp demperne må du kontrolere!) måtte overhale bakdemper på min -99`a etter 100 mil./ stigbrettene er for mjuke om du tenker kjøra lite hårt og hoppa lite, forsterkning måste monteras (kolla om dom er bøyde)
kjørte min scooter på 1,7 liter pr.mil (lett føre, men med normal kjørning (gasar en del:)

raven er ikke spes. bra eller ikke spes dårlig i løssnø, men kan ikke sammenlignes med en summit e.l......
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

G-type chassit kom -97
HO-motorn kom -99 till raven och fick då namnet Bigpipe X

Som norsken sa så är det ganska veka fotsteg, kan behövas förstärkas om det blir lite hårdkörning. En polare har en likadan fast utan förlängningen och han är väldigt nöjd. Har aldrig haft några problem.
Vad gäller dämparna har jag aldrig hört något negativt, Lynx har ju som tradition väldigt bra dämpning.

Bra pris för övrigt, skulle själv kunnat köpt den.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

>en sak som jag har undrat
>över, varför i allsindar
>heter den Bigpipe, har den
>en stor pipa eller???

undrar samma sak jag med.

 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

Ja du..den är vel inte så liten ,men den är ju inte herrejösses stor heller, på bredaste stället kanske 2 dm bred.

Övrigt en helt kanon skoter....rekomenderas om den är i bra skick
_________________
Rave Bigpipe x-99
 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

Ja varför heter den Big-pipe? var det inte för att den hade vissa likheter med en pipa som heter Fat-boy?
 

MrXXX

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ö-vik
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

Ok, pipan är lite större. Men jag skulle uppskatta om ni kanske gjorde en egen tråd om detta så att det inte bara pratas om pipan på den. Tråden är tänkt som underlag för ev köp, och då önskar jag att det endast diskuteras viktiga/intressanta saker som kan vara bra att veta om den.
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

Jag har en polare som ska sälja sin Bigpipe X. Maila vm00josa@skola.sundsvall.se för mer info. Mkt int skick!
 

MrXXX

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ö-vik
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

var och tittade på den i helgen...

Den ar inte alls speciellt fin, dessutom var dämparna helt slut på den. Så det blev ingen affär...
 

MrXXX

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ö-vik
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

joo, men inte tillräckligt mycke så att det skulle vara lönt enligt mig.

Man MÅSTE renovera boggidämparn, och antagligen de andra oxo. Slidesen är helt slut. Sen är jag inte helt övertygad om rakheten i chassit, den drog lite åt höger samt styret satt lite snett åt det hållet oxo vid en kort provkörning. Kan ju iofs bara vara inställningar, men den verkade inte speciellt väl efterhållen. Tror inte den är servad som den ska. Värmarna i handtaget funkade inte, men det ska enl säljaren vara glömt att hopkopplas från när skotern fick styrhöjjaren (från ny alltså)

Tror säkert man får lägga ner så pass mycket att man lika gärna kan köpa en annan skoter o få en finare skoter till bättre slutpris + mindre mekande.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

Det lär ju som att den var lite dåligt efterhållen men en sak kan du ju räkna in i budgeten på en gång. Dämparna måste definitivt renoveras om du köper en skoter från -99. Jag skulle nog säga att WP-dämparna ska man renovera varje år, åtminstone boggiedämparna.

Bigpipen är lite vek i chassiet. Kolla hur det ser ut kring trailingarmsinfästningen vid fotsteget. Lys med lampa och kolla hur tunneln och fotsteget ser ut bakifrån. Trycks infästningen bakåt blir dels geometrin fram fel och i värsta fall böjer sig fotsteget som en banan.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RE: Ska jag köpa Lynx Bigpipe X -99

Jag reagerade direkt på milantalen. Den lär ha gått mer än 400 mil sen -99. Snittet per år ligger på ca 150 mil. På fyra säsonger blir det 600 mil.
Kanske ingenting att gnälla om, men den verkade inte speciellt fin. Bra att låta han behålla maskinen om den inte ens verkar vara riktig i chassiet.
Som antic säger är nog dämparrenovering någonting man får ta med i kostnadskalkylen för en begagnad skoter.