Ska förgasar-motorer blöddra i snön?

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Om man har kört fast och utblåset är täckt av snö, börjar alla föggemotorer sura ner sig direkt då eller är det bara min?
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Om utblåset är pluggat av snö, börjar ALLA motorer gå dåligt, gäller inte bara förgasarmotorer, utan alla. Så det är helt normalt.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jappp..som plymouth säger så ALLA motorer gör de..plugga igen avgasröret på bilen ska du fåse att de går som skit..dock är risken att den kan börja brinna hög..så inge å rekommendera:D..

dock ska de inte vara överdrivet kännsligt..att bara stanna i snö ska inte vara nå problem..men där emot om de är tungt före och man i princip fastnar med utblåset "slaget" ner i snön så att de trycker in så är de mkt möjligt att de börjar blöddra..
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
nu menade jag inte att man typ står och trycker in snö i utblåset, men min blir ju sur bara av att stå på tomgång i typ 50cm kallsnö/pudersnö!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en EFI är mera känslig , då luftförbrukningen sjunker med tätt utblås ger efin samma bränslemängd , då det är luften som passerar förgasaren som tar med bensinen sjunker även soppa flödet ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om man har kört fast och utblåset är täckt av snö, börjar alla föggemotorer sura ner sig direkt då eller är det bara min?

Reedbladen har stor inverkan i snöåka,,,mer än vad man tror!!

Kolla upp reedbladen så dom inte tappat spänsten på något blad eller rentav någon glipar. Ju högre porthöjder man har och kortare pipor.,. Dvs modärna skotrar med trimgrader över 200 grader som dom flesta har nu så är reedbladen viktiga att dom är relativt ny.

Exempel,,,, jag rev mitt hår nu när jag tänkte testa v-force lätt beg som tillsynes skulle duga länge trodde jag :lol: Den var stört omöjlig att bestycka in ,,,, och så fort jag doppade den i sö så toksurade den.

Bytte tillslut till org reeds och alla problem försvann . Nya v-force blad skulle också funkat såklart. Men jag rekomenderar boyesen lösa blad i org korg.

Jag tror dock v-forse är extra kännsliga för dålig spännst men överlag är det viktig att ha bra spännst i bladen.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Jag kollade reedsen när jag bestyckade och enligt mig såg dom splitternya ut.

Reedbladen har stor inverkan i snöåka,,,mer än vad man tror!!

Kolla upp reedbladen så dom inte tappat spänsten på något blad eller rentav någon glipar. Ju högre porthöjder man har och kortare pipor.,. Dvs modärna skotrar med trimgrader över 200 grader som dom flesta har nu så är reedbladen viktiga att dom är relativt ny.

Exempel,,,, jag rev mitt hår nu när jag tänkte testa v-force lätt beg som tillsynes skulle duga länge trodde jag :lol: Den var stört omöjlig att bestycka in ,,,, och så fort jag doppade den i sö så toksurade den.

Bytte tillslut till org reeds och alla problem försvann . Nya v-force blad skulle också funkat såklart. Men jag rekomenderar boyesen lösa blad i org korg.

Jag tror dock v-forse är extra kännsliga för dålig spännst men överlag är det viktig att ha bra spännst i bladen.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Grizzlyn blöddrar inte ;) Har luft burken under dynan i ett utrymme :rolleyes: Måste gräva ner skotern innan den blöddrar, den har även öppet mot motor utrymmet så om det stockas ventilerna på sidan av lådan så blöddrar den inte heller :nono: Jag Älskar min Grizzly :biggrin1:

Nå men nä, ärligt. Visst äre väll så att nästan alla nya skotrar har fått sitt insug frammåt mot huven med kanaler och allt? :unsure:
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Går det att göra något så man slipper eller iallafall minskar att den surar ner sig? ska bygga en plåt som styr undan snön vid utblåset!
 

Rosacykel

Aktiv medlem
1 nov 2008
86
0
6
Lånar tråden lite, hur möjlig är det att fastna med skotern och låta den gå på tomgång medan man tampar med benen framför mattan osv, ja hela proceduren man brukar göra när man kör fast, att täppa till avgasröret så maskinen slocknar och sedan inte går igång, detta hände nämligne mig idag, slocknade i princip i samma ögonblick som jag "tröck" ner framvagnen med att trampa ner skidorna, sedan när jag slet så att skotern stod på "plant" underlag gick den igång på första rycket igen. Det jag funderar över på är, varmnöp den eller var det detta som hände?
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
Går det att göra något så man slipper eller iallafall minskar att den surar ner sig? ska bygga en plåt som styr undan snön vid utblåset!
mountain maxen har en plåt som orginal vid utblåset, så det går utmärkt att bocka en egen plåt och nita dit!
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Lånar tråden lite, hur möjlig är det att fastna med skotern och låta den gå på tomgång medan man tampar med benen framför mattan osv, ja hela proceduren man brukar göra när man kör fast, att täppa till avgasröret så maskinen slocknar och sedan inte går igång, detta hände nämligne mig idag, slocknade i princip i samma ögonblick som jag "tröck" ner framvagnen med att trampa ner skidorna, sedan när jag slet så att skotern stod på "plant" underlag gick den igång på första rycket igen. Det jag funderar över på är, varmnöp den eller var det detta som hände?
Du "kvävde" motorn, ingen fara..
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
mountain maxen har en plåt som orginal vid utblåset, så det går utmärkt att bocka en egen plåt och nita dit!
Jo! har sett fler skotrar som har en plåt eller liknande för att styra undan snön, så ska lägga dit en på min också.