ska bromsskivan va lös?

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
hej, har en enduro 700 -02.
jag undrar om bromsskivan ska vara lös så man kan rukka den fram och tillbaks, faktiskt ganska mycket.
lr ska den vara stum för sånafall äre ju nånting som är galet.
tack för snabba svar!
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Den ska glappa i sidled men inte i rotationsriktning då är nog kilspåret slitet. Hör du att det klånkar när du bromsar och kör iväg ifrån stillastående.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Den ska inte glappa på axeln man du ska kunna vrida bromsskivan lite grann fram och tillbaka. Gör den inte det så kan det vara att kedjan är för spänd. Max 5mm rörelse i ytterkant på skivan
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
För att skivan ska sluta glappa måste man väl byta hela axeln om kilspåret är slut? Men det är väl bara att åka tills det släpper sen får man väl svetsa fast den :rolleyes: Men hur ofta bromsar man ?:laugh:
 
R

Robin

För att skivan ska sluta glappa måste man väl byta hela axeln om kilspåret är slut? Men det är väl bara att åka tills det släpper sen får man väl svetsa fast den :rolleyes: Men hur ofta bromsar man ?:laugh:
Dummaste kommentaren jag hört idag..

Åter till topic så rekommenderar jag dig att i första hand ta en titt på hur spänd din kedja är. Skruva in spännskruven allt vad du kan med handkraft och därefter lossar du 45grader.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kolla om axeln överhudtaget rör sig. Du kan ju hålla i sekundären medan du rör i bromskivan. Det skall inte vara något nämvärt glapp i rotationsriktninge. I sideled däremot skall den kunna röra sig.

Och kör inte tills det rasar som en del tycker. Kanske just den gången du verkligen behövde bromsa... Så d***** lätt att köra ihjäl sig pga bristande underhåll.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Och kör inte tills det rasar som en del tycker. Kanske just den gången du verkligen behövde bromsa... Så d***** lätt att köra ihjäl sig pga bristande underhåll.
Kanske beror på hur fort skotern går också. Min kommer nätt och jämt över 100 och så har jag åkt utan broms i många år så jag är väl van. Jag vet att jag är :stupid: men det kan inte bli värre än trä mot trä för min del.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Kanske beror på hur fort skotern går också. Min kommer nätt och jämt över 100 och så har jag åkt utan broms i många år så jag är väl van. Jag vet att jag är :stupid: men det kan inte bli värre än trä mot trä för min del.

Tänk ifall det kommer ett litet barn ivägen då? och så får du leva resten av livet med det... de låter som att du tänker långt:hmmmm2:
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Då tar det mindre tid att väja åt sidan än att komma åt bromsen. Är det dessutom skymd sikt eller folk i närheten brukar det inte gå så fort heller av förklarliga anledningar. Sen så är det långt mellan gångerna att skrothögen kommer utanför byn. Tänker långt? Lika långt som näsan ungefär
 
R

Robin

Då tar det mindre tid att väja åt sidan än att komma åt bromsen. Är det dessutom skymd sikt eller folk i närheten brukar det inte gå så fort heller av förklarliga anledningar. Sen så är det långt mellan gångerna att skrothögen kommer utanför byn. Tänker långt? Lika långt som näsan ungefär
Så du menar av ren panik när det dyker upp någon på leden och du har säg 1sekund på dig att reagera att du automatiskt viker av leden och möjligtvis in i närmsta tall för att spräcka skallbenet emot istället för att tvärnypa bromsen och köra åt sidan?
Betvivlar jag faktist väldigt starkt.
Det är ungefär som för en bilförare som blir panikslagen utav att det ex står vilt på vägen, jag tror inte någon av ren reaktion fortsätter hålla samma gas och kör ner i diket än tvärbromsar av ren panik och försöker undvika djuret i möjligaste mån.

Att chansa med fungerande bromsanordning på en skoter är ungefär lika korkat som att köra rattfull..

Vet själv av när jag förra året tappade bromsförmågan uppe på fjället efter en liten klättring, att köra ner från berget var inte alls speciellt kul.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jaja han som undrar har en 700a och den lär gå tillräckligt fort för att det ska gå åt helvete utan broms. problemet är ju att du ALDRIG vet när den ska gå sönder.

Måste ha varit full när jag skrev det där.
Det går aldrig att motivera att man skall köra utan broms.

Skärpning.
 
Last edited:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Så du menar av ren panik när det dyker upp någon på leden och du har säg 1sekund på dig att reagera att du automatiskt viker av leden och möjligtvis in i närmsta tall för att spräcka skallbenet emot istället för att tvärnypa bromsen och köra åt sidan?
Betvivlar jag faktist väldigt starkt.
Det är ungefär som för en bilförare som blir panikslagen utav att det ex står vilt på vägen, jag tror inte någon av ren reaktion fortsätter hålla samma gas och kör ner i diket än tvärbromsar av ren panik och försöker undvika djuret i möjligaste mån.

Att chansa med fungerande bromsanordning på en skoter är ungefär lika korkat som att köra rattfull..

Vet själv av när jag förra året tappade bromsförmågan uppe på fjället efter en liten klättring, att köra ner från berget var inte alls speciellt kul.
Med lederna vi har här (puckelpist) och glapp styrning på skotern så är det väldigt sällan jag åker fortare än 40-50 på leder med den. Undantagen är på åkrar och isar där det är slätt och fri sikt. Så någon större risk att behöva panikbromsa där finns inte.
Om något oväntat dyker upp på leden så är det bara att släppa gasen så stannar den relativt snabbt pga trög boggi mm.
Måste jag mot all förmodan panikbromsa så gör jag väl det och styr undan och då kan jag då inte skada någon annan om bromsen inte tar.
Oftast så har jag handen på bromshandtaget när det är trångt och jävligt mest för att gasen har brukat fastna.
Sen att jämföra en bil och en skoter är väl ganska skilda världar. I bilen är det varmt och där bromsar man ganska ofta medans en skoter är man ofta frusen och bromsar väldigt sällan och då blir det fel när man måste bromsa med vänsterhanden istället för foten. Iallafall jag är inte tillräckligt inlärd med att bromsa med handen när det är bråttom.
Sen att jämföra körning med halvdan broms med fyllkörning är väl lite överdrivet. Vet man att bromsen är lite sådär är man ju skapligt berädd på det men med alkohol i huvudet så går det oftast för fort och händer det något så är det ofta ett par hundra meter försent att börja bromsa innan man reagerat. Jag har själv inte kört full men det kan nog jämföras med att åka cykel i det tillståndet. När man själv tycker det börjar luta för mycket har folk redan börjat hjälpa en upp ur diket.

Och sist men inte minst en ursäkt till trådskaparen för att tråden spårat ur något så inihelvete.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
.
Det är ungefär som för en bilförare som blir panikslagen utav att det ex står vilt på vägen, jag tror inte någon av ren reaktion fortsätter hålla samma gas och kör ner i diket än tvärbromsar av ren panik och försöker undvika djuret i möjligaste mån.

Att chansa med fungerande bromsanordning på en skoter är ungefär lika korkat som att köra rattfull..


att jämföra skoterkörning med bilkörning är inte helt rätt tycker jag.
 
R

Robin

Med lederna vi har här (puckelpist) och glapp styrning på skotern så är det väldigt sällan jag åker fortare än 40-50 på leder med den. Undantagen är på åkrar och isar där det är slätt och fri sikt. Så någon större risk att behöva panikbromsa där finns inte.
Om något oväntat dyker upp på leden så är det bara att släppa gasen så stannar den relativt snabbt pga trög boggi mm.
Måste jag mot all förmodan panikbromsa så gör jag väl det och styr undan och då kan jag då inte skada någon annan om bromsen inte tar.
Oftast så har jag handen på bromshandtaget när det är trångt och jävligt mest för att gasen har brukat fastna.
Sen att jämföra en bil och en skoter är väl ganska skilda världar. I bilen är det varmt och där bromsar man ganska ofta medans en skoter är man ofta frusen och bromsar väldigt sällan och då blir det fel när man måste bromsa med vänsterhanden istället för foten. Iallafall jag är inte tillräckligt inlärd med att bromsa med handen när det är bråttom.
Sen att jämföra körning med halvdan broms med fyllkörning är väl lite överdrivet. Vet man att bromsen är lite sådär är man ju skapligt berädd på det men med alkohol i huvudet så går det oftast för fort och händer det något så är det ofta ett par hundra meter försent att börja bromsa innan man reagerat. Jag har själv inte kört full men det kan nog jämföras med att åka cykel i det tillståndet. När man själv tycker det börjar luta för mycket har folk redan börjat hjälpa en upp ur diket.

Och sist men inte minst en ursäkt till trådskaparen för att tråden spårat ur något så inihelvete.
Ingenting att ursäkta för tycker jag, då dessa disskutioner är väldigt intressanta, dvs hur folk ser på saker och ting.

Dock kan jag inte annat än säga att ditt körsätt skilljer sig väldigt grovt från bla mitt med dom där kommentarerna du skiver.

Att däremot ens så rent ut sagt idiotiskt kunna förespråka att köra med taskig broms förstår jag mig inte på.
(Sry om du tar det på fel sätt..) Men det finns ingen bra anledning till att kunna göra det, inte en endaste enda anledning.

Det är en sak att sätta sitt eget liv på hal is pga detta men att utsätta andra för den fara kan mkt väl relateras till att köra bil onykter.

"Ill rest my case"
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Bromsen fungerar ju som sagt än även om den låter lite (läs mycket) illa men blir den för glapp kommer jag såklart göra någonting åt det. Att jag inte gör något åt det nu är för att jag är less på att skruva hela tiden för att den överhuvudtaget ska rulla. Jag höll på i 4 veckor innan jag fick variatorn att fungera så att den gick att köra med så jag är glad över allt som jag slipper laga. Därför har bromsen hamnat långt ner i prioriteringslistan.
Att det däremot är lite idiotisk att köra med en halvdan broms kan jag hålla med om.
Lite värre är nog att tappa styrningen om man möter någon. Det kunde jag ha gjort för 2 veckor sen men styrstaget gick som tur av när jag skulle vända. Det var något jag inte var beredd på.
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Lånar den här tråden lite, på min AC ZR600 -98 går det att rubba bromsskivan en liten bit fram och tillbaka (UTAN att sekundärvariatorn rör på sig), bromsar jag så skivan är stum så går det inte att rubba sekundärvariatorn. Det tycker jag verkar väldigt konstigt, finns ingen logik i det hela anser jag. Skall det vara så på dessa maskiner?

Fö att köra utan broms på skotern är absolut ingen höjdare, i vintras blev min gamla maskin bromslös på väg hem från jobbet. Även om marchfarten inte var speciellt hög kändes det absolut inte bra. Åk aldrig någonstans med en maskin som du själv inte vill möta på leden!