Skönhetsfel

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag har en liten spricka i min huv längstfram i nosen, samt en spricka på sidan av baljan. Någon som har något tips på hu man fixar sånt?

Huven antar jag man kan spackla sen lacka över bara? Det är inga dekaler som tagit stryk utan bara färg.

Tipsa gärna om hur ni fixade liknande fel på era skotrar.

Tack på förhand!
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Autolack i umeå på ersboda, dom plastsvetsar nog ihop båda sprickorna åt dig om man ska vara seriös. Men det kostar ju därefter oxå!

Spackel på skoterhuvar brukar inte vara att föredra, eftersom dom är så pass mjuka men där framme i nosen bör de nog inte spela någon roll!

Sen satt jag och tänkte över denna rad "Huven antar jag man kan spackla sen lacka över bara? Det är inga dekaler som tagit stryk utan bara färg."
Hade du tänkt spackla och sen bara lacka där nere? Går aldrig att göra en snygg kant mot orginal/föregående lacken så du vet!:)
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Autolack i umeå på ersboda, dom plastsvetsar nog ihop båda sprickorna åt dig om man ska vara seriös. Men det kostar ju därefter oxå!

Spackel på skoterhuvar brukar inte vara att föredra, eftersom dom är så pass mjuka men där framme i nosen bör de nog inte spela någon roll!

Sen satt jag och tänkte över denna rad "Huven antar jag man kan spackla sen lacka över bara? Det är inga dekaler som tagit stryk utan bara färg."
Hade du tänkt spackla och sen bara lacka där nere? Går aldrig att göra en snygg kant mot orginal/föregående lacken så du vet!:)
Nja jag hade funderingar på att bara försöka kamouflera det skadade området så får man göra något åt det senare, då man har tillgång till riktigt garage osv. Säsongsjobbar i Sälen nu så har inte tillgång till speciellt mycket lokaler eller material.

Det finns ingen enklare lösning på problem då? Baljan borde man kunna fästa ihop på något sätt så det inte spricker upp mer bara?
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Nja jag hade funderingar på att bara försöka kamouflera det skadade området så får man göra något åt det senare, då man har tillgång till riktigt garage osv. Säsongsjobbar i Sälen nu så har inte tillgång till speciellt mycket lokaler eller material.

Det finns ingen enklare lösning på problem då? Baljan borde man kunna fästa ihop på något sätt så det inte spricker upp mer bara?
Om du bara vill stoppa sprickan och ska ta itu med det sen så kan du ju popnita dit en bit som förstärker det hela. Annars vet jag faktiskt inte!:) Kanske inte bästa lösningen men den funkar garanterat!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
baljan tar du en alubit och nitar på insidan så spricker de inge mer:)...
sen tar du bara å svetsar ihop dom:) inte såå överdrivet svårT:).men ska du ha de riktigt snyggt.måste du antingen lämna in eller köpa nytt
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
baljan tar du en alubit och nitar på insidan så spricker de inge mer:)...
sen tar du bara å svetsar ihop dom:) inte såå överdrivet svårT:).men ska du ha de riktigt snyggt.måste du antingen lämna in eller köpa nytt
:hahaha:Haha, vad var det jag just skrev :hmmmm:
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Det finns något som kallas plastsvetsning. Inte en vanlig svets utan en speciell för att svetsa i plast!

Många lackfirmor sysslar med sådant.
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Ingen som har någon anna idé än just nita fast en plåtbit på insidan? Jag tänkte kanske att man kunde skruva dit två skruvar sen spänna ihop dom på baksidan på något sätt? Har ingen koll på vad det finns för olika lösningar men känns som att ex. clasohlson borde ha något som skulle funka.

Har kollat runt lite men om någon vet på rak arm nån smidig lösning så hör gärna av er, annars får jag testa mig fram :)
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
om du borrar ett litet hål i slutet på sprickan så spricker den inte upp mer.
kombinera det med en bit plåt på baksidan så ska du se att det löser sig fint :)
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
om du borrar ett litet hål i slutet på sprickan så spricker den inte upp mer.
kombinera det med en bit plåt på baksidan så ska du se att det löser sig fint :)
Tack för tipset!

Tänkte börja popnita nu i helgen och kolla om jag får någon ordning på det. Hittade "svetslim" på biltema men tror inte det räcker för att hålla ihop sprickan, chassit påverkas ju av ganska många krafter i just det partiet