sjuk bränsle ekomomi e-tec 800 ?

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Körde 11 mil i fredags, 10 mil ospårat. Hyffsat tempo, 2-3 dm puder. Fick i 20l när jag tankade.
Fr 800, 146 -12

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min Freeride 146 som jag hadde förra året körde jag som bäste enligt färddatorn på 1.2 och då fis körde jag inte änns =) Men vara bara led ca 4 mil.(längsta led sträcka jag körde på hela året )

Normal lek körning ca 3l/mil Tung körning ca 4l/mil.

Märker tydlig skillnad att nuvarande summit 154 tar mer soppa och olja än Freeride 146 jag hadde gjorde.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag och en kompis har exakt likadana skotrar som vi hämtat ut samma dag och med lika många mil på mätaren +-10 mil. Hans tar ingen rem alls, bytte den bara för att den började bli smal efter 350 mil.. Min klarar sig mellan 100-150 mil per rem (första remmen höll 220 men då kärringkördes den). Hans tar lite olja och min tar ganska mkt.

Vi har lite olika körstil men vi kör oftast ihop och på samma ställen.

Det jag tänkte komma till är att det verkar skilja mellan olika skotrar även om dom är på papperet likadana.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag och en kompis har exakt likadana skotrar som vi hämtat ut samma dag och med lika många mil på mätaren +-10 mil. Hans tar ingen rem alls, bytte den bara för att den började bli smal efter 350 mil.. Min klarar sig mellan 100-150 mil per rem (första remmen höll 220 men då kärringkördes den). Hans tar lite olja och min tar ganska mkt.

Vi har lite olika körstil men vi kör oftast ihop och på samma ställen.

Det jag tänkte komma till är att det verkar skilja mellan olika skotrar även om dom är på papperet likadana.
Det sitter i hur ECM hanterar olika körstilar och anpassar sig därefter, kopplar du på BUDS så har ni troligen olika setup på oljepump och även en liten varians på hur långt före TDC insprutning och tändning sker.
Samtidigt är dina RAVE välmotionerade på ett föredömligt sätt.

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Under litern per mil skulle ge mig funderingar i varje fall. Min Rave drar 2,2 liter/mil, både enligt datorn och enligt tankning. Och det har den gjort även under inkörning. Det gäller hård ledkörning.
Antingen har du lyckats få en luftficka andra gången du tankade på ca 5-10 liter, eller också går den för snålt. Verkar ju inte vara någon som lyckas få den under 1,5...

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Min landar på 2,5 blandad körning, uppåt 4,5 lössnö/mil vilket jag tycker är helt okej. Fr 137" 2014.

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Körde mest led och lite på sidan om i 13,5mil och landade på 1,25l per mil. Lekte och öste på en dag å landade på 2,3l per mil. Summit 800 163 -13

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur kommer ni på så låga siffror? :O jag har snittat 3,8liter/mil på en summit 800 -14 denna säsong..
Beror på hur man kör. jag ligger oftast närmare 4 liter också. Är det sten hårt ute så kan jag ligga närmare 2 liter. Med summiten har jag aldrig kört någon längre sträcka led med men Freeride 2012 jag hadde körde jag en sträcka på ca 5 mil och då tog den 1.2 enligt färddatorn vilket brukar stämma ganska bra. Och då låg jag ändå på skapligt men hårt körde inte.

Men även om min drar 4 liter milen och jag kört med ett gäng polarisar så brukar dom få i ca 30 liter när jag tankar 20 liter. Visst besparingen tar bitvis igen sej på oljeförbrukning. Men är ändå skönt att dom drar lite mindre pga du aldrig behöver fundera om tanken räcker en hel dag som polaris åkarna behöver göra ibland

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Som sagt alltid skönt att ha en Polaris med sig i gänget för då behöver man aldrig bry sig om hur mycket bränsle man har.
Särskilt med tanke på hur bränslemätaren brukar fungera.

Men det gäller att ha bogserlinan med sig också åt nämnda märke, 2ggr ifjol och 1gång i år so far för Polarisen som jag brukar ha med mig ut.