Självhöjande inslagsvarv

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Åker med 07-vikter i min XCR 440 SP -96. När variatorn är nyligt renblåst osv. så ligger inslagsvarvet på 5000rpm och är mjukt o. fint (så mjukt som det kan vara vid de varvtalen). Men efter bara ett par tiotal mil så börjar den slå in mkt 'hårdare'/våldsammare än som vanligt. Då har vikterna liksom "kärvat fast" och går lite tungt att vrida fram och tillbaka. En morgon hade jag 8000 i inslag (maxvarv 8250!). Det skyller jag helt på det "proffstips" jag fick om att smeta en liten, liten gnutta kopparpasta på viktpinnarna...men har nu rengjort vikter, pinnar, och variator efter konstens alla regler, men får ändå högre och högre inslag. Vad göra? Köpte nya brickor att lägga mellan variator och vikt, men tji fick jag. De var på tok för tjocka för att gå få dit. Är det så att P-85:eek:r från slutet av 80-talet hade en annan sorts vikter/brickor?

Tips mottages tacksamt!
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Prova då med en liten,liten gnutta vanligt fett istället men felet tror jag du har någon annanstans,ta isär och kolla så att rullarna är i bra trimm och dom kan du lungt smörja med en droppe polarisolja som ska användas till variatorer och vajrar den löser INTE upp fiberbussningar. Sen kanske du har dåliga bussningar i yttre skivan och locket då kärvar det lätt.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok den där Polarisoljan kanske man skulle testa. Vanligt fett tror jag får samma effekt som kopparpastan, dvs. att det tar åt sig allt remdamm tills det blivit lite som lera och inte alls smörjer...
Sen är väl kanske inte rullarna i bästa skick, men de rullar iallafall...sist när jag rengjorde så satt ju vikterna så fastkärvade att dom gick tungt att vrida ut, de föll inte tillbaka av sig självt heller.

Tack för tipsen iaf!