Sidewinder tungstyrd?

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag har en Arctic Cat XF 9000 High Country och det enda som skiljer den mot en Sidewinder B-TX förutom plasten är ju skidorna och variatorerna. Det är så att min katt är riktigt tungstyrd, på hård och kurvig led i skogen så får man verkligen ta i för att svänga. Jag har labbat med att sänka trycket i dämparna fram, höja i center och sänka bak vilket än så länge inte har gjort så stor skillnad.

Börjar fundera på om det kanske sitter i skidorna, så därför undrar jag nu hur det är med detta på Sidewinder?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vilka skidor en maskin har gör en fantastisk skillnad i hur tungstyrda dom är. Och en framtung fyrtaktare behöver inte, (läs går knappt köra med), skidor med alltför aggressiv köl. Dom brukar inte heller behöva så aggressiva skidor för att styra bra.

Är man lite experimentellt lagd skulle man kunna ta bort lite av kölen längst bak, det borde gör skidan mera lättvriden. Ta inte bort för mycket däremot för då börjar den vilja svänga själv och blir nervösare än fan. =)
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Tjejen min va ute och körde lite myrsurf med en sidewinder turbo 153 för nån vecka sen och hon va förvånad över hur lättkörd den va men den kanske blir annars på leden(varför man nu ska ha en sån maskin på leden)
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Har en 18 sidewinder och den är inte de minsta tungstyrd där imot var den väldigt spår kännslig på leden med grund inställningarna. Så släppte lite på fjädrarna fram å spände fjädern lite i boggien längst fram å släppte på fjädern längst bak i boggien och sen lite tå ut på skidorna och rätt tryck efter min vikt i dämparna så blev som dag och natt
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Ja min har ju Arctics mountain skidor och det kan ju vara så att dess köl är för agressiv för denna feta katt. Men ska testa att göra en större förändring av trycket för att se om det ger någon skillnad.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Nackdelen med för hård centerdämpare är ju att lössnöegenskaperna försämras. Den gräver mer istället för att kliva upp på snön. Det där upplevde jag med min nytro. Nu var det ju ingen bra lössnömaskin från början men det blev inte bättre med hård centerdämpare. Du har väl floatdämpare så då kan man ju rent krasst labba lite mer med trycket. Är man ute i pudret kan man ju släppa lite på trycket och tvärt om. På nytron var det coil-overs så där labbade man inget i onödan. Dock tyckte både mina axlar och armbågar och även handlederna att jag skulle ha en hård center. Jag testade ju även andra skidor (Pilot 16:9) och tog bort alla glapp i framvagnen och varje ändring jag gjorde förbättrade tungstyrdheten men den fick andra problem. Skidorna var kass i lössnö och för mjuka samt att den grävde sig fram. Brorsan köpte nytron av mig och nu sitter MTX-skidorna på igen.

En sak som folk sa att det gjorde stor skillnad på just nytron var att ha överdriven toe-out . Jag provade aldrig det för jag bytte maskin. De pratade om runt 4 cm toe-out istället för 1 cm om jag minns rätt.

Jag skulle tro att bästa vägen att gå är andra skidor men prova de andra sakerna först. Jag ska själv byta skidor på min Summit 850 men inte för att den är tungstyrd...snarare att den är för lätt styrd och nervös pga för aggressiv skidtyp. Den är näst intill livsfarlig på halvhårda och hårda underlag.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Ja i lössnö så är det ju inga problem och då kan man ju göra centern mjukare om man bara ska köra det.

Tror inte jag behöver justera toe-out då den är stabil, är ju bara tungt.

Nackdelen med att byta skidor är väl att man kanske förlorar möjligheten att justera skidbredden, då kanske man får 40,2" brett medans jag kör 38,5" nu (justerbart mellan 38,5" - 42,5"). Lösningen kan ju vara att ha ett par skidor hemma på leden och byta till mountain när det behövs.
 

kahammar

Ny medlem
19 mar 2017
1
0
1
Har en sidewinder 153 btx -19.
Bytt till Ca proskidor men förmodligen för aggressiva så den blev otroligt tungstyrd. Ändrat på dämparna efter konstens alla regler men ingen märkbar skillnad.
Någon som har någon bra tips
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har en sidewinder 153 btx -19.
Bytt till Ca proskidor men förmodligen för aggressiva så den blev otroligt tungstyrd. Ändrat på dämparna efter konstens alla regler men ingen märkbar skillnad.
Någon som har någon bra tips
Du har ju redan svarat på din egen fråga, byt tillbaks skidorna!

Ingen framtung maskin ska ha skidor med långa och djupa kölar. Tycker du av någon outgrundlig anledning att du behöver bredare skidor så leta då rätt på några med väldigt snäll profil.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ca pro skidorna som jag köpte åt pojkens 120 kubikare när originalskidorna pajade var också åt helsike för aggresiva. Dom fanns det väldigt mycket material i, tog elhyveln och hyvlade av säkert 1 cm av kölen. Sen vart dom betydligt bättre
 
Reactions: JAAG