Sidewinder 153 vs summit 850 154

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Har inte åkt skoter på ett par år och står nu i valet och kvalet när det gäller ovan nämnda skotrar. Vad finns det för för- respektive nackdelar? Har tänkt ha maskin i ett par år, hur länge klarar sig en 850 motor innan det är dax för kolvbyte/renovering?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Bra fråga hur dom håller men du har i alla fall 1000 mil eller 4 års garanti på en 850.. Motorn på Yamaha bör hålla bra det brukar dom göra. Har endast provkört Sidewinder men haft Viper mtx och den är och känns mycket tyngre än en summit framförallt framtill en del påstår att effekten hos sidewindern kompenserar för vikten vilket kanske stämmer för en riktigt duktig åkare men inte för mig i alla fall som upplevde effekten hos viper tillräcklig i de flesta fall men åker sällan i öppen fjällmiljö utan i mera trång skog.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har ägt bägge två. Två helt olika maskiner som är svåra att jämföra.

Sidewindern behöver väldigt mycket kör tid och skills för att kunna hanteras någotsånär som en glad amatör hanterar summiten. Man måste lära sig använda gyrot från den större rörelsemassan till sin fördel på Sidewindern vilket som sagt kräver mycket tid bakom styret. Nu gäller ovanstående mest om man vill kunna ta rygg på kompisarna i skogsbranterna. Kör man mest myrar/kraftledningar lågland då väljer jag sidewindern alla dagar i veckan då effekten är vansinnigt rolig när ytorna för att släppa lös den finns.

summiten är väldigt lättkörd och busig. 850 motorn går riktigt bra. Det jag aldrig gillat med summit g4 är hur nervösa dom är på en skida. Man måste vara väldigt aktiv för att hålla en linje, speciellt om det är brant. Nya experten är bättre på den fronten. Angående kolvbyte så beror det nog helt och hållet på vilken form av terräng motorn ifråga gått. Ledkörning kontra lössnökörning. Kolla på amerikanska forum vad dom säger där jänkarna brukar vara duktiga på att få mil i mätaren.


Bägge maskinerna håller hög kvalite och kan ägas många år utan att ”vara slut” om man sköter om grejerna.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Du som haft bägge maskinerna hur funkar kylningen på dom vid körning på led vad jag förstått har sidewinder mtx endast en kort kylare och sidewindern saknar ju luftkylare som Yamaha brukade ha.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Yamahan hade betydligt lättare för att gå varm både med och utan pulka mot summiten som jag endast fick att varna en gång på 3 vintrar och då var det puckel led i hårt före med en 5åring framför mig och resten av familjen i pulkan.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Är det inte olika vilken 153 man väljer MTX har väl mindre kylare än BTX eller har jag missat nått.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag har inte kört Sidewindern så den ska jag inte uttala mig om och jag håller med Krappen om att Summiten är sjukt nervös original.

Det går dock bra att avhjälpa med bättre skidgummi (durapro). Det är i princip det som gjordes på Expert-modellerna. Ski-Doo säger förvisso att det är en annan spindel på dem men det är för att den ska passa mot det nya skidgummit. Jag frågade Dave Norona om det var någon annan skillnad på spindeln och han sa nej, det är samma geometri och den kom till för att passa det nya skidgummit. Jag frågade även om Durapro skulle göra samma jobb som den nya lösningen och då slutade han svara...(kanske är dumt om Ski-Doos ambassadör går ut och bekräftar att det finns fler lösningar än deras egna på ett känt problem).

Som sagt, skidgummit tar bort mycket av nervositeten på maskinen oc det i kombination med andra dämpare så blir det ännu bättre. Jag lånade ett par original Fox Float från en XF9000 (de går dit men det är allt annat än optimalt). Initialt tyckte jag inte det blev så stor skillnad men vissa situationer som jag hamnade i blev inte så dramatiska som jag förutsatte. Efter en par veckor bytte jag tillbaka till original KYB och då kom alla hemska minnen tillbaka igen. Nu har jag kompromissat och shimsat om original KYB:arna på både kompression och på returen. Den är mycket bättre men lite väl hårda. Ska ta ur några shims till kommande säsong alt. slänga på ett par bättre dämpare. Sambon köpte en ny summit sp 146:a i fjol vår och även om originaldämparna på den är av icke renoveringsbar typ så har de exakt samma shimsning som de som sitter på summit X modellerna. Sambons SP är exakt lika lynnig som min X var original. Om jag köper nya till min får sambon ta de som sitter på min nu.

Det är nästan fashinerande att ski-doo kan misslyckas så kapitalt på den fronten egentligen för de är inte bra original. Bara en så simpel sak som myrsurf är nervöst med dem original. Förutom skidgummit så har de även shimsat om dämparna på Experten men enligt folk på andra sidan atlanten så var det inte så stor skillnad mellan dem.

Summiten är i allafall sjukt kul att köra och jag kan varmt rekommendera en sån :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Kanske jag är fel person att jämföra då jag kört Ski-doo typ senaste 10åren och haft två 850, X 154” och SP 146”. Har inte ägt en SW men kört en del med en MTX 153” då jag faktiskt hade funderingar på att prova en sån i år.

Som sagt den kräver att du vågar använda effekten om du ska kunna ta dig fram i trång och brant terräng. Summiten går så otroligt mycket bättre i snö så du leker dig fram i samma spår. Men visst gillar man det lite mera öppet och lättkört eller surfa myrar, fjällbranter osv. så är den oslagbart rolig, det finns inget som stoppar den då. Jag vill tycka att det är där den hör hemma. Ledkörning går men den går mycket lättare varm än en summit, pulkdragning lär vara att glömma en fin vårdag.

Jag kan hålla med om att summiten är lite nervös, mycket beroende på T-motion. Jag har gjort egna brickor i nylon för att låsa svingen. Blir inte 100% stumt som en stel sax men fortfarande ljusår bättre framförallt på 146an som nästan var omöjlig hålla rakt på skrå olåst så att säga. Skidorna är för smala i mitt tycke och skär ner i snön alldeles för lätt. Körde med Blade DS skidor som jag tyckte funkade mycket bra.