Shift assist cf8 2010

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Byter just nu rullar i sekundärvariatorn på ovan nämnd skoter och tänker samtidigt byta ut plastbrickan mot ett lager.. Problemet är att måtten inte stämmer mellan orginalbrickan och axiallagret, det är främst tjockleken jag funderar över.
Axiallagret mäter 5mm på tjockleken medans orginalbrickan bara är 3,8mm tjock. Brickan ser inte ut att vara sliten..
Dessa 1,2mm, hur stor inverkan har de på variatorns funktion?
Är det bara att montera eller bättre att vara utan lagret?
Övriga skillnader är;
Orginalbrickan 65/39 (ytterdiameter/innerdiameter)
Axiallagret 65/45.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
De va likadant på min M7 och de enda som påverkades va att backshiften blev betydligt bättre, ja har ju svårt att tro att de bara skulle vara 1,2mm frigång på fjädern när skivorna är fullt utväxlade!

Men lagret låg fixerat och glappade inte vad ja kan minnas
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
JRO : Vad beträffar de andra måttet som felar då? Orginal 39mm (invändigt) och lagrets invändiga mått 45mm. Finns ingen risk för att lagret kommer på glid eller ligger fritt och "skramlar"?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Det känns ju inte som att du ska ha ett lager med invändigt 45, visst finns dom i andra mått tex 39 eller 40 invändigt, om de inte är så att du har nått på utsidan som fixerar! Jag minns de som att jag hade en plastbussning som fixerade mitt lager som va 45 invändigt (alltså ett plast rör som va 39 invändigt och ca 45 utvändigt och kanske nårga cm långt)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
JRO : Det kan stämma det du säger med plaströret, sitter ju där orginal. Vit till färgen. Tänkte aldrig så långt att det fyller upp skillnaden. Jag valde att inte montera det nu när jag ska till fjälls en vecka utan tillgång till verkstad.