Shift 600 bluddrar

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Hej!
Har problem med en bluddrande Polaris Shift 600 -09.. Den går bra upp till 3/4dels gas, sen när man ska skicka på det sista då börjar den att bluddra. Om jag sen pumpar några gånger på gasen kan den börja gå rent. Upplever problemet mer när den e varm... Låter som bestyckning men stiften ser ok ut :hmmmm2: . Please Help.. Mvh Shift 600 -09
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
jadu som du själv säger låter det som bestyckning och såvitt jag vet brukar inte originalbestyckningen va någon höjdare annat än för inkörning. Brukar bytas vid första eller andra servicen.
Jag skulle kolla vilken bestyckning som sitter där och höra/söka på forumet och/eller ringa någon kunnig firma för att få veta vilken bestyckning som kan va lämplig.
 
D

Draken

Är inte 600 shift en cfi?

Min förra -09 rmk shift var då en cfi.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
RMK shift och Crossovermodellen IQ shift 136 är CFI, kortbandaren IQ shift 600 är förgasare (TM38).. så vilken är det du har?
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Hej ! Jo det är en KORT, således förgasare.. Det som är förbryllande är att i helgen var jag ut på testrunda med nya drevningen, då var det -5 grader solsken och skotern gick som ett skållat ollon... Kollade då stiften och dom såg bra ut, nästan i det snålaste laget faktiskt.. Helgen innan var det +3 grader ,regn och tungsnö, då bluddrade den på fullgas.. KAN det va en sån skillnad melllan att gå bra eller piss bara på några grader i yttertemp?? Mvh
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Kan dina luftfilter sugit i sig lite vatten då, som en svamp ? Då bluddrar den säkert gärna :) Min RR brukar inte vara så känslig på 0 till -15 grader men kanske shiftarna är det ?
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Har haft lite hjälp med bestyckningen men inte kommit nån vart, dvs bluddret består med skillnaden att stiften blir allt vitare.. Verkar tyvärr som att det är ett elektriskt fel. Får då iden att kolla upp när maskinen är köpt och det visar sej att jag har 3dagar kvar på motorgarantin, så jag packade ihop skotern och kvistade in till lokala Polaris-handlaren. Dom tog in den och nu är det bara att hoppas dom hittar nått som innefattar motorgarantin.. Luskade med nån polaris handlare i Arvidsjaur och han sa att det har hänt att stator lindningarna har vid några tillfällen packat ihop och den ska visst gå på garantin.. Bara att hålla tummarna...
 
Last edited:

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Jaha, skotern är tillbaks från verkstad och har gått som en klocka hela helgen!! Det dom gjorde på verkstan var att byta stift(jag hade redan 2 nya i), samt att fixa 2 slangar som går från förgasaren till luftburken( nån slags vakum eller bara överflödnings slang ?? ). Nipplarna hade tydligen gått av. Känns INTE som att dom hittat källan till problemet eller vad tror ni? Nåja så länge den går bra ska man väl inte överanalysera, men känns som problemet kan komma tillbaks...
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja om det nu var slangarna som går från förgasarna till luftburken som var trasiga så kan mycket möjligt ha varit problemet.
Tror dom har nog med vacumet i flotörhuset att göra..?
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Hmm, låter som att det skulle kunna vara en vettig förklaring faktiskt... Killen som försökte bestycka om den pratade om att försöka ändra flotör-nivåerna eftersom den flödade över lite.. Och om nivån styrs lite av vakum så kan ju svaret finnas där..
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Tack för lite support! Verkar som att skotern vill funka nu, hoppas det kan hjälpa några fler !! Detta forum är grymt !!
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Efter en helt felfri vinter till så kan jag nu konstatera att det med ALL säkerhet säga att det var vakumslangarna som ställde till med bekymmret. Så håll till godo med ett löst fall / Iggesota