sevice pro xr 800

sylen1

Semi PRO sledder
14 okt 2006
47
0
0
norberg
har lite frågon angåënge service på en pro xr 800 -04
va ska ja använda för olja till kedjehuset + fett till alla nipplar har ni nå bra förslag
va mer bör kollas..

tacksam för hjälp
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Se service boken vilka krav som ställs på oljan i kedjehuset, samma gäller fett.

Annars har de flesta bensinstationer vxl-olja, jag själv föredrar Red-line vxl olja för snöskotrar. När det gäller fett, se till att använda ett fett som klarar låga temperaturer, och inte drar åt sig vatten. Syntetiska fetter brukar oftast vara bra, men kolla eller köp på en skoterbutik.
 

sylen1

Semi PRO sledder
14 okt 2006
47
0
0
norberg
Se service boken vilka krav som ställs på oljan i kedjehuset, samma gäller fett.

Annars har de flesta bensinstationer vxl-olja, jag själv föredrar Red-line vxl olja för snöskotrar. När det gäller fett, se till att använda ett fett som klarar låga temperaturer, och inte drar åt sig vatten. Syntetiska fetter brukar oftast vara bra, men kolla eller köp på en skoterbutik.
oki tack för det.. men synd bara att ja inte har någon service bok =)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vlåds olja=80w90 vanlig transmissionsolja..

fett kör då jag universallfettt i alla leder..har inte gått sönder nånting än??
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
japp..och universallfett är billigt:) sen så vet ja inte..sååå ofta behöver man väl inte fetta in boggin iaf..2-3 ggr per vinter..man kan ju göra fler ggr.men jag har då klara mig på de..inte spec slitet efter de..har inte behövt byta nånting på nån av mina skotrar iaf
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Att smörja skotern beror alltid på hur mycket man kör med den. Om du t.ex bara kör 4-5 korvgrillnings resor per vinter, så räcker det att smörja en gång.
Men som jag kör ca. 3-4 gånger i veckan på crossbana så smörjer jag varannan vecka. Och sen är det så att! ju oftare du smörjer ju längre håller grejorna...=)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Häll vanlig motorolja typ 10-40 i kedjehuset och byt var 50-100 mil det är det bästa du kan göra. En ren billig olja är bättre än smutsig dyr.......

Och det är helt riktigt att det är betydligt viktigare att smörja och byta olja ofta än att kladda dit nån överdyr märkessmörja jättesällan.

Nästan vilken olja som helst klarar smörjkraven i kedjehuset, (vet folk som kör med hydraulolja ibland utan problem även om jag tycker den är i torraste laget), det som dödar grejjerna är smuts och vatten och det får du bara bort genom att byta olja. samma med boggismörjningen, visst fettet ska smörja men när du smnörjer så "sköljer" du även ut skit som kommit in i lagringarna, och en ren lagring klarar sej längre än en smutsig. Enda lagren du ska vara försiktig med är dom tätade lagren på variatoraxeln och drivaxeln, följ tillverkarens smörjintervall och angiven mängd där så du inte kvaddar tätningarna.