Service på ny skoter hos icke åf, gäller garantin ändå?

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Som frågan lyder, måste skotrar med garanti servas hos en ÅF för att garantin ska gälla?
Nån som vet/har erfarenhet?

Borde inte vara nå bekymmer, bara allt görs efter service schemat å alla punkter följs(menar alltså att servicen görs på en firma, med kvitto, alltså inte att man själv servar i garaget)
Se bara på bilars servicar, går ex.vid att serva din nya volvo på ex.vis Mekonomen verkstad & garantin bibehålls.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Problemet är väll bara att verkstaden ska dokumentera detta i polaris service system på något vis, annars är det inte så mycket värt.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det lär ju inte bli dokumenterat i deras system, men i bil branschen så är det ju lika(om du servar på mekonomen)
Men där gäller ju garantin ändå(finns ju nån lag om att icke orginal verkstad även får serva nya bilar, å ändå gäller garantin, såklart måste det göras på rätt sätt)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Mercedes&(tror)iallaf.mazda endast har "elektronisk" service bok, men det har ingen betydelse, blir det något under garanti tiden, så måste du ha ett kvitto/service protokoll som det står vad som är gjort, samt vilka vätskor som användes.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu är det skotrar det handlar om och det är en stor gråson, även om det kanske är lagligt rätt att serva vart man vill så när man står där med haveri så vill man ha skiten fixat så fort som möjligt och inte hålla på att tjafsa om hur den är servad mm när vinter dagarna tickar...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nu var ju inte frågan om hur fort/söligt skotern blir fixad, beroende på om den är ÅF servad eller inte, utan om garantin gäller eller om dom har 100% rätt att neka.
Sen skiljer det kraftig mellan ÅF, hur bra eller dåliga dom är på få garanti fel fixat fort, vissa är ju tillomed sura å förhalar ärendet om du inte handlat nya skotern via dom, fast det är samma märke, men olika ÅF.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är ju också så att garanti är ingenting man får enligt lag. Det är något företaget "bjuder på", typ goodwill. Det är inte skillnad i bilbranchen, men biltillverkarna har väl själva valt att erbjuda kunden möjligheten att serva lite var stans, för att locka kunder kan jag tänka mig.

Men nej, garanti kommer du tappa om du inte servar hos åf.

Gällande garanti så förstår jag till 100% de företag som helst inte tar på sig skotrar för garantirep då de inte sålt skotern,

har man sålt skotern och fått tjäna någon krona på den, så kan man se det som en "buffert" till de gångerna man eventuellt måste skruva i den.

Har företag 1 sålt skotern och tjänat alla pengar, är inte företag 2 speciellt sugen på att (exempelvis) göra en motorrenovering då de istället kan lägga den tiden på andra jobb som de får betalt av kunden för.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Korta svaret Ja. Är den inte servad av någon ÅF har du definitivt mycket sämmre chanser att få igenom garanti ärenden.

Andra godwill eller "bra och ha" uppdateringar kan du med säkerhet glömma.

Vad gäller bilar är det ett EU direktiv / regel eller vad det heter som gör biltilverkarna skylldiga att göra det möjligt för andra aktörer att serva deras bilar.
Men det gör även där inget åt att även där ÅF kan hantera bilar som servats på andra ställen annan hantering.

Som exempel hade jag problem med min bil för några år sedan. Den var dock servad på märkesverkstad så det kända konstruktionfelet med spridare byttes till fullo inom goodwill från tillverkaren.
Vet av andra bilar av samma modell som varit servade på icke märkesverkstad vid ett eller flera tillfälllen där man blankt nekade goodwill och ägarna hade fått lägga ut väldigt stora belopp på motsvarande rep.

Så min åsikt är att så länge man står under någon form av garanti ska bör man nog hålla sig till märkes ÅF. Risken att besparingen inte blir någon i längden är för stor. Även om det givetvis finnns bättre och sämmre sådana också. Lika väl som fristående verkstäder.