Service Lynx Commander 600 E-Tec

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Noterat.
Än en gång tack för inlägg Boost och mattgo!

Se bild på framvagnens stötdämpare. Där jag pekar med skruvmejsel är ledkulan blottad. Det ser likadant ut på bägge sidorna.
Ser det ut så på commandern eller är det nån täckbricka som fallit bort?
Har försökt googla bilder men går inte zooma in på specifikt denna del.
 

Attachments

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Noterat mattgo! 👍

Vill lära känna skotern och gå igenom den då jag saknar info om exakt vad som ingått i servicen.
Skruvar endel i bilar samt i begränsad omfattning med gammelskotrar. Är dock helt novish med nya skotrar.

Hur svårt det är att byta bromsvätska och kylarvätska i en Commander?
Hittar inget i min instruktionsbok om detta, bara påfyllning.
Har svårt tro att de bytt dessa vid service.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hur svårt det är att byta bromsvätska och kylarvätska i en Commander?
Hittar inget i min instruktionsbok om detta, bara påfyllning.
Har svårt tro att de bytt dessa vid service.
Tror inte änns detta finns med som en servicepunkt. Är nog mycket ovanligt att speciellt bromsvätskan byts, kylarvätskan byts väll rätt regelbundet vid kolvbyte/cylinderbyte iallafall :)

Vad som ska vara gjort på servicen står i serviceboken, vid olika miltal.
Är det bara en vanlig årlig flummservice som är gjord så har man som mest kletat lite fett på nipplarna i boggien och i bästa fall bytt olja i kedjehuset, kollat så variatorn är rund/sitter på plats, typ det...
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Asker:
Vad jag kan läsa mig till är det följande intervall som gäller:

Byte bromsvätska = 600 mil / vartannat år.
Byte kylarvätska = 1000 mil / 5 år.
Byte bränsleledningsfilter = 1000 mil / 5 år
Tändstift E-Tec = 1000 mil / 5 år
Påfyllning växellådsolja = 150 mil
(står inget om byte växellådsolja)

Funderar på vad jag bör göra nu direkt och vad som sedan blir återkommande enligt intervall. Litar inte heller på att alla punkter är hanterade inom ramen för verkstsdsservisarna. Dvs skulle inte bli förvånad om kylarvätska och bromsvätska ej är bytt.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Byte av bränslefilter va på tok för långt jag byter man på 200 mil för de är livsfarlig för motorn om de blir för tätt. De skulle jag bytt nu så du vet att de är ok i 200 mil.
Resten va väl ok intervaller förutom kylarvätskan lätt klarar 6 år.
Växelådsolja byter man varje säsång om man är seriös eller ca 300 mil. Om maskinen förvaras utomhus på sommaren eller i kallgarage utan isoering så skue jag bytt varje år. för då kan de bli mer kondes än om den står i väörme eller isolerat garage.
Även avgsventilerna behöver rengöras då o då, jag kör ca 150 mil mellan rengöring.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar för mycket utförligt inlägg Boost.

Jag läste igenom senaste servicespecen och det står följande:" service, stift och ravar".

Om "stift" är synonymt med tändstift slipper jag byta dessa.
Glykolen fyller jag endast på i år och byter nästa år.

För att inte ta mig vatten över huvudet funderar jag nu på följande service och underhållsåtgärder denna vinter:

Byte Bränslefilter
Hur svårt är det att byta?
Verkar kosta ca 220-250kr?
Några specialverktyg?

Byte växellådsolja
Svårighetsgrad byta?
Hur stor mängd olja behövs? (pris)
Några specialverktyg?

Rengöring avgasventiler
Svårighetsgrad göra?
Några specialverktyg?

Byte bromsvätska
Svårighetsgrad byta?
Mängd/kostnad?
Behövs några specialverktyg?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
När det gäller växellådan/kedjehus har jag en generell filosofi.

Byt ofta! Minst en gång per år och kör man mycket så flera gånger. Och dyr mumbojumbo märkesolja blir skitig precis lika fort som billigare alternativ och det är skiten som nöter så huvudsaken oljan är ren. Man kan gladeligen tippa i lösvikts växellådsolja du köper på någon traktorverkstad eller, som jag ofta gör, vanlig motorolja jag har till bilen. Vilket som duger bra, och kostar oljan någon/några tior behöver ju inte snåltarmen vara med och bromsa inför bytena!

Jag ska inte säga att du helt säkert är den första men byter du bromsolja tror jag du sällar dig till en tämligen exklusiv klubb ;)
Skämt åsido, jag har inte haft så gamla skotrar på länge att jag kommit på tanken att göra det, men skulle jag byta skulle jag definitivt ordna mig grejer så jag kunde göra det bakvägen, dvs pumpa i oljan i oket och suga ur behållaren eftersom för att slippa jävlas med luftning sen.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar JAAG.
Ska klura lite till på detta. Spontant känns det som byte växellådsolja är det mest primära tillsammans med bränslefilter.
Som småbarnsförälder är tid i garaget inte någon självklarhet så om jag kan skjuta på byte av glykol och bromsvätska 1-2 år framåt vore det bra.

Var sitter avgasventilerna och hur rengör man dem?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Växellådsolja, smörja boggi + ev övriga nipplar och blåsa ur/rengöra variatorer är de tre viktigaste sakerna och bör göras ofta. De två sista punkterna helst flera ggr per år. (ingen "smörja" i variatorerna dock!!)
 
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Tack för svar JAAG.
Ska klura lite till på detta. Spontant känns det som byte växellådsolja är det mest primära tillsammans med bränslefilter.
Som småbarnsförälder är tid i garaget inte någon självklarhet så om jag kan skjuta på byte av glykol och bromsvätska 1-2 år framåt vore det bra.

Var sitter avgasventilerna och hur rengör man dem?
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för inläggen Jaag och Boost!

En dum fråga:
Är avgasventiler samma sak som "Ravar" ?
"Ravar" har gåtts igenom i den senaste servicen enligt specifikationen, därav frågan.

I övrigt börjar bilden klarna kring vilka delar jag ska börja gå igenom! 👍
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tack för inläggen Jaag och Boost!

En dum fråga:
Är avgasventiler samma sak som "Ravar" ?
"Ravar" har gåtts igenom i den senaste servicen enligt specifikationen, därav frågan.

I övrigt börjar bilden klarna kring vilka delar jag ska börja gå igenom! 👍
Ja "Ravar" är idethär fallet samma sak som rave ventiler/avgasventiler.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Hittar ingen information i instruktionsboken hur bränslefilter ser ut och var det sitter.
Googlade och fick upp olika typer av filter.

Enligt Skoterdelen.se skall det vara en sådan här (ser ut som påse):

Kan det stämma?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De där bottenfilrek kan man köra närmare 600 mil med innan byte ber på hur skitiga dunkar man har. Jag tänkte mer på de utvändiga filtret. Jag har inte kollat så nopga om fitret i länken passar exakt din model men de bör se ut så och sitta utanför tank
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Boost:
Jag är rätt säker på att jag ser ett sådant filter (liknande det du länkade till) när jag tittade in i huven.
Dvs. plockade bort ena sidan på huven och kikade snett in, under displayen/hastighetsmätaren.

Det verkar trångt och snudd på omöjligt byta filtret från vänstersidan. Kan man plocka bort plastkåpan (ovanifrån) där tanklocket sitter så man kommer bättre åt? eller hur brukar man byta detta filter? (tänker det brukar sitta ganska samma på alla skotrar)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
På 800an så sitter det filtret ovanpå oljebehållaren en liten bit in, borde vara samma på 600an? Hur lätt som hellst att komma åt specielt ocm man tar bort huven (4st skruvar + kontakten till lyse och display)
Annars tankplasten är lätt att få bort också , är väll 2st skruvar och ringen runt tanken som behövs bort.
 
Reactions: Conpros

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Man behöver inte bort med rutan.
Men det kan vara enklare att ta bort rutan och de 4st skruvarna under så tar man bort hela konsollen runt mätarhuset så är kontakten lättare att koppla loss.

Sen måste man komma ihåg att vrida lös röret för luftburken och kontakten till tempgivaren.
 
Reactions: Conpros