Service hjälp på en Yeti 59 v -1000

Phillan

Medlem
21 aug 2012
18
0
1
Hej!

Har en Yeti 59 som vill ha lite service.

Har service bok, men där står det inte ens oljemängden för oljebyte.

Hittills har jag pallat upp skotern, bytt tändstift och smörjt upp den.

Nu är det dags för oljebyte, men jag undrar vilken oljemängd och vilken nyckel ska jag ha för att få upp oljepluggen? Jag tänkte köra med Mobil 1 Esp formula 5w-30.


Vad rekomenderar ni för övrig service? Hur byter jag tex växellådsolja? och vilken olja rekommenderar ni? och vilken mängd.

Har massa frågar jag vet, finns det någon "gör det själv" bok? eller någon sida på nätet jag kan läsa till mig kunskapen om just v-1000 motorn?

Tack för att ni orkade läsa igenom denna bok till inlägg.

Mvh Phillan
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har siffrorna 3,4 0/40 resp 0,4 i minnesbarken dvs:
Motorolja 3,4 l 0W/40 Helsyntet
Växellåda 0,4 l vxllådsolja helsyntet drar du tungt i sträng kyla, kör mycket långsamt osv så fyll gärna 0,5-0,6 l så vet du med garanti att övre kuggarna alltid har smörjning.

Enklaste stöd för minnet vid service är att nyttja manualen och de serviceplaner den innehåller, saknas de i Lynx manualen så finns V-1000 motorn i Skidoo version på http://www.operatorsguides.brp.com/SiteMods/OP_GUIDE/OPGUIDE_Login.aspx?ReturnUrl=%2fIndex.aspx
Kolla på 2006 eller 2005 så finns en version för Utility V-1000
 

Phillan

Medlem
21 aug 2012
18
0
1
Hej! Ursäkta för sent svar.

Ska kika igenom länken nu, tack så mycket för svar.
Är Legend V-1000 samma motor? så alla volymer stämmer för olja osv?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tog några dagar här också i lågsäsongens tecken:)
Legend V-1000 ska vara samma snurra

Florerat olika volymer mellan 3-3,5 l (inkl filter) genom åren, enklast för att undvika överfyllning är att fylla 3 liter , varmköra ordentligt och kolla oljan enligt vad manualen säger för att sedan toppfylla vad som behövs,.
Det ska vara 0,5 l mellan min o max på stickan