Service hjälp inför vinter på Formula Plus -1992

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Vad ska man köra med för fett,ska man fetta alla nipplar till max?
Vilken olja i kedjehuset?

Något mer man ska göra?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vi har inte haft tvåtakt på länge men alla år vi har sommarförvarat den har vi sprayat eller "dödat" den med olja. På yamman vi hade så justerade vi in oljan så att den blårykte riktigt ordentligt och sen stängde vi av den. Var väldigt liten till åldern då så kommer inte ihåg så mycket av det. Men för att konservera motorn och hålla olja i ramlager o.s.v. istället för kondensvatten minns jag att pappa sa.
En annan sak vi gjorde eftersom vi lagrade skotrarna på ladgårdsvinden så täckte vi igen avgasröret och de flesta luftinsläpp med papper som vi haft lite hempularsprit på.

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Ett tips är väl att söka en länk till ägarhandboken - där finns allt som ingår i service och de justeringar som man behöver tänka på.
Då det är en del med wire till oljepump och så vidare.
Böckerna finns på nätet ,bara sök.

Lycka till

powermachine

Medlem
13 nov 2012
20
0
1
Östersund
Hej..
Jag brukar fetta in alla axlar där det är nipplar, kolla glapp på lager i boggien samt ev byta kedjehusets olja om den ser väldigt smutsig ut (metallspån, grå blaskig). Lyssna om det hörs som om det kluckar eller glappar i kedjan när man drar runt mattan. Den kan behöva spännas ibland. Kolla lite allmänt om skador uppståt på maskin så som skidor, matta. Kylarvätskan eller rem om fläktkyld.
Hoppas att mitt svar var till liten hjälp.

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Jag bugar och bockar till er båda MX/POWER det hjälper mig väldigt mycket..jag ska börja serva den nu i veckan och ha klart den tills helgen för nu börjar det verkligen bli dax att köra snöskoter här i mitten av sverige =)))

powermachine

Medlem
13 nov 2012
20
0
1
Östersund
Glömde att skriva att du kan även kolla om det finns nipplar på framvagn. Det bör finnas minst 1 nippel där. Kolla även hur styrstål och skidorna serut.
//
HR

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Jag har 2 nipplar vid framvagnen eller rättare sagt vid alla styrstag osv nere vid skidorna, skidorna är nästan nya,styrstålen ska jag byta imorgon!

2 frågor..hur byter man bromsbelägg så bromsen fungerar,ska skivan sitta "löst" och klinga och slå när man bara rör på den om skotern står stilla?
Och den som drar i snöret har slutat kugga nästan allra längst in där handtaget sitter på sin plats den hoppar över ibland =/ hur gör man detta?

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Styrstål bytt och vätskor servade,nipplar fettade

men att byta bromsbelägg behöver jag fortfarande hjälp med..någon som kan förklara eller länka där man kan se på bilder/skrivet hur man gör behöver verkligen hjälp med det för vill inte köra utan broms då det inte direkt bromsar fort att motorbromsa

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Styrstålen bytta och 2 nya monterade samt alla nipplar är nyproppade med nytt fint bra fett,Bromsbeläggen är bytta till 2 nya..nu är det bara byta kedjeolja,kylarvatten,motorolja kvar:)