Serva sek.variator XLT -95?

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Skall ta isär och serva sek.variatorn på min XLT SP -95. Vad skall jag tänka på? Är det nåt mer man skall smörja än axeln som den sitter på?
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gör rent ordentligt. Min sek. var ordentligt skitig och kärvade duktigt. Kom ihåg förspänningen på fjädern.. Jag glömde det och vi kan väl säga att skotern gick väldans konstigt.. :) Har för mig att helix och fjäder ska vridas ett halvt varv.
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Har precis gjort det på min. Kom bara ihåg att kolla vilket hål fjädern sitter i innan du lyfter bort helixen! Det är inga svårigheter annars.. bara lite bökigt!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Feb-04 kl 12:11 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Feb-04 kl 10:33 AM (CET)]Kom ihåg att sätta tillbaks likadant,dom är balanserade och gör som dom andra skrev samt byt glidknapparna.
Smörj upp axeln som helixen sitter på för den kan fastna så ända in i h....te.
Kolla så att det är slätt på helixens glidytor(kammen)så glidknapparna går lätt annars putsa försiktigt med scotch-brite eller liknande.;)


Mvh: Bola..........
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Finns fyra hål, vilket hål gör så att fjädern spänns mest, ska man då vrida helixen ett halvt varv också så den kommer in på nästa glidklack så att säga?
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Hål 1 är det minst spända läget och hål 4 är läget då fjädern är som mest spänd. När du sätter tillbaka helixen så vrider du bara den så att du får motstånd tills den hamnar i det första läget så att säga... Om du tittar så ser du var den ska ner. Hoppas det var typ det du undrade över? :)
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Bra, då har jag nog gjort rätt, satte tillbaka i 4:de hålet och vred på helixen för att det skulle spännas.

Gjorde fel första gången, då vred jag inget på helixen så då blev inte fjädern spänd något. Då var det bara att börja om.

Men nu är det fixat och det verkar funka bra.