Series 11 vikter/Switchback Assault

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Är sugen och labba lite med primären på min Switchback Assault

Någon som vet vart man kan köpa 11-66 och 11-68 vikter till rimliga priser?
Nån sida i usa med rimliga fraktpriser kanske?
ronniesmailorder och Ken Sports hade hutlösa fraktpriser när man handlade i webshopen!

En sats med vikter kostar ca 85dollar, ungefär lika mycket som 1vikt här hemma.. Och skicka ett par satser vikter borde säkerligen inte kosta mer en ca 10dollar!

Även intresserad av tips på primärfjäder, tänkte prova med 150-310 eller 140-320, lär man shimsa koret med series 11 vikter?

Kör 51 challenger matta drevat 42/20 Sekundärfjäder: 140-300

Tycker det funkar finfint efter bytet av sekundärfjäder, men skulle vara roligt och prova sig fram lite med primären...

Mvh Richard
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Eller så säljer du bara din maskin till mig? Att det ska vara så svårt att få tag på en 11a med challenger mattan. :S
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag hade tänkt beställa från teamaftermarket.com men även där var ju frakten dubbelt så dyr som själva vikterna vilket känns lite trist. Men är man några stycken som beställer och kan dela på frakten blir de ju billigare men de är ju kanske inte så lätt att fixa.
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Nu har vikter trillat hem...

Hur ser man om man behöver schimsa korset? Vad använder man och schimsa med?

Tacksam för svar, även förslag på primärfjäder till 11-68 vikter om man vill ha tillslag på ca 4500
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Vilken avdragare är det som passar till pro rmk? Har varit till åf och fått fel avdragare två gånger om så börjar ge upp att dom ska hitta den rätta. Kan någon länka till den som passar vore det hyggligt. Vill byta mina vikter till 11-66 :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
har 71grams SLP MTX vikter, är just lite för lätta på 300-500 meters höjd, över det så är det perfekt! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
har 71grams SLP MTX vikter, är just lite för lätta på 300-500 meters höjd, över det så är det perfekt! :)
Blev det någon skillnad med slp vikterna? Funderar på att skaffa sådana sen. Velar mellan 11-series, slp mtx och supertip.
MTX har ju fördelen att dom är billiga, bra och variator shimsningen blir rätt på en gång.
Supertip är bra med dyra, och ska jag på med turbo nästa år så måste jag ha sånna.
Series 11 har jag aldrig provat..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vilken avdragare är det som passar till pro rmk? Har varit till åf och fått fel avdragare två gånger om så börjar ge upp att dom ska hitta den rätta. Kan någon länka till den som passar vore det hyggligt. Vill byta mina vikter till 11-66 :)
Dum fråga, jag fick skotern lev med 11-66.
Måste man shimsa variatorn för dom vikterna, eller är det ngn annan anledning till varför du ska ta lös den?
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Sledtrax testade lite orginalvikter på en rush 800, dom vart nöjd med 11-68..

Har 11-66 och 11-68 hemma, ska bara skaffa mig en lämplig fjäder.. Tänkte prova 140-320

Hur ser man om man ska behöva shimsa korset, ska det var något spec spel mellan vikterna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
0.5-0.7mm ska det vara, original med 10 vikterna är det ca 2mm och möjligen lite där över.
Det är alltså spelet mellan remmen och variatorskivorna.
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Asker: Aha, då är jag med på noterna, det har jag nog läst någonstans nu när du säger det!
Tack för snabbt svar
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Dum fråga, jag fick skotern lev med 11-66.
Måste man shimsa variatorn för dom vikterna, eller är det ngn annan anledning till varför du ska ta lös den?
Vafan är det 11-66 original? Isåfall har man ju köpt i onödan. Måste ta och kika vad som sitter i min. Trodde de skulle sitta 10 vikter original..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Det sitter 10-serievikter orginal. "Tobbe..." har nog köpt till serie 11? (jag hade 11/66 på förra assaulten, ruggit bra gassvar med dom!). Beställde MTX 71g till min SWB Assult -12 och ÅF skulle vikta på dom lämpligt, han satt 3g-nitar på innre hålet, alltså 74g... Tycker det känns mycke, vad tror ni? Kanske ska tillägga att det är i kombination med 140/340 primärfjäder 160/240 sekundär och 19/43 drevning. Kör mest i kustlandet...
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vafan är det 11-66 original? Isåfall har man ju köpt i onödan. Måste ta och kika vad som sitter i min. Trodde de skulle sitta 10 vikter original..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nej, det sitter inte original.
Jag handlade från Edvard i Vilhelmina, och han hade ett eget "pre-order" pkt utöver det Polaris erbjöd.
I det ingick 11-66 vikter, olja, 1a service, drevning, annan lyftbåge och lite annat smått o gott...utöver kanonservice.
Det enda negativa med Vilhelmina Motorservice är att det ligger helt fel i Sverige-det ligger ju liksom mitt i ingenstans! ;)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Blev det någon skillnad med slp vikterna? Funderar på att skaffa sådana sen. Velar mellan 11-series, slp mtx och supertip.
MTX har ju fördelen att dom är billiga, bra och variator shimsningen blir rätt på en gång.
Supertip är bra med dyra, och ska jag på med turbo nästa år så måste jag ha sånna.
Series 11 har jag aldrig provat..
Svårt att säga då jag monterade ett helt variatorkit samtidigt men den fick rätt viktning mot vad som satt original, för lätta vikter, dvs 10-68
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
0.5-0.7mm ska det vara, original med 10 vikterna är det ca 2mm och möjligen lite där över.
Det är alltså spelet mellan remmen och variatorskivorna.
ska va och ska va.. enligt mig är remspelet väldigt personligt. det är ingen som har provat att shimsa ut korset istället? ju tightare remspel desto mer remslir i början plus sämre backshift..
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Nej, det sitter inte original.
Jag handlade från Edvard i Vilhelmina, och han hade ett eget "pre-order" pkt utöver det Polaris erbjöd.
I det ingick 11-66 vikter, olja, 1a service, drevning, annan lyftbåge och lite annat smått o gott...utöver kanonservice.
Det enda negativa med Vilhelmina Motorservice är att det ligger helt fel i Sverige-det ligger ju liksom mitt i ingenstans! ;)
Jag har ju köpt drev, vikter och sek fjäder av Edvard så därmed måste jag ju lös med primären och frågar igen vilken avdragare som är rätt eftersom att en viss åf inte verkar kunna fixa fram rätta..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk