Hejsan!
Är ny här, och skapade ett konto här enbart för att få lite rådgivning. Så ursäktar om jag är på ett opassande forum.
Bakrundsinfo -
Fick en Skidoo Citation 4500 av min faster i höstas, skotern har stått nersjunken i en skog i ca. 5 år. Efter lite snabbmeck fick vi rivit den igång och dagen efter for jag tur-och-retur till skolan, en resa på 22km. Har sedan dess gjort kolvbyte, byte av fläkt- och drivrem, insugsgummi, stefor och packningar. Har nu kört hela vintern utan några som helst problem.. Förutom bristen på effekt.. :mmph:
Trimning -
I sitter en Rotax 377 (368 cm3), och har förstått att den ger ut hela 35hk vid 7000rpm. Citation 4500 har dock en storebror, Citation SS, som har samma Rotax 377 men med dubbla förgasare och förmodligen annat rör, denna ger ut 45hk. 35hk räcker dock inte till för att hänga på mina kompisar , som kör med betydligt grymmare skotrar ( RMK800, SRX700 och dylikt). Säger inte att jag vill vara lika snabb som dom i någon mån, men snabbare än för tillfället. Den toppar strax på 100km/t.
Är det möjligt att `säkert` krama ut 50-60+ hk ur en 377:a? Har ni förslag på vilka modifikationer skulle ge den önskade effekten?
lite funderingar..
Förgasare-
Har som plan att sätta på dubbla 32-38 mm Mikuni, på sitter en ensam 32mm Mikuni.
Effektrör -
Vill ha förslag på effektrör. Skulle ett effektrör till t.ex en IQ 440 vara en bra idé? eller modifierade dubbla effektrör från en motorcross?
Portning -
Har en del erfarenheter av portning från mopedtiden, skulle ni rådge mig att öppna upp och polera portarna en aning? Detta skulle ge mer effekt vid högre varv, men skulle en 34 år gammal rotax med original ramlager klara av, låt oss säga, 60hk vid 9000 rpm? eller skulle byte till nya C3 lager vara en god idé? Är också medveten om att röret borde modifieras efter detta.
Kylning -
En stycken 140mm remdriven fläkt. Räcker den till?!
Utväxling och varriatorer -
Vill åka snabbare. Som sagt går den runt 100 km/t vid 7000-8000rpm, skulle vilja nå 120+km/t vid 7000rpm, så min plan är att byta ut dreven i kedjehuset. Men sen med varriatorerna, skulle idealet vara lättare vikter fram och hårdare fjädra bak (med tanke på högre varvtal) eller tyngre vikter fram och mjukare bak (snabbare utväxling)
Chassimod -
Tips på lätta och förmånliga boggies? på sitter ett 114" boggie med spiralfjädring och en matta som har ca. 5 mm kamhöjd kvar.. min plan är 121" eller 136" boggie och motsvarande matta, med så mycket kamhöjd som tillåts!
Detta var allt för denna gång! Känner ni att ni har tips, mer kunskap än mig eller råd kring någon av mina frågor, tveka inte att dela med er! Allt uppskattas, men tänk på att jag är fattig finsk studerande och budgeten är på så sätt högst 1000€ (10 000kr)!
Är ny här, och skapade ett konto här enbart för att få lite rådgivning. Så ursäktar om jag är på ett opassande forum.
Bakrundsinfo -
Fick en Skidoo Citation 4500 av min faster i höstas, skotern har stått nersjunken i en skog i ca. 5 år. Efter lite snabbmeck fick vi rivit den igång och dagen efter for jag tur-och-retur till skolan, en resa på 22km. Har sedan dess gjort kolvbyte, byte av fläkt- och drivrem, insugsgummi, stefor och packningar. Har nu kört hela vintern utan några som helst problem.. Förutom bristen på effekt.. :mmph:
Trimning -
I sitter en Rotax 377 (368 cm3), och har förstått att den ger ut hela 35hk vid 7000rpm. Citation 4500 har dock en storebror, Citation SS, som har samma Rotax 377 men med dubbla förgasare och förmodligen annat rör, denna ger ut 45hk. 35hk räcker dock inte till för att hänga på mina kompisar , som kör med betydligt grymmare skotrar ( RMK800, SRX700 och dylikt). Säger inte att jag vill vara lika snabb som dom i någon mån, men snabbare än för tillfället. Den toppar strax på 100km/t.
Är det möjligt att `säkert` krama ut 50-60+ hk ur en 377:a? Har ni förslag på vilka modifikationer skulle ge den önskade effekten?
lite funderingar..
Förgasare-
Har som plan att sätta på dubbla 32-38 mm Mikuni, på sitter en ensam 32mm Mikuni.
Effektrör -
Vill ha förslag på effektrör. Skulle ett effektrör till t.ex en IQ 440 vara en bra idé? eller modifierade dubbla effektrör från en motorcross?
Portning -
Har en del erfarenheter av portning från mopedtiden, skulle ni rådge mig att öppna upp och polera portarna en aning? Detta skulle ge mer effekt vid högre varv, men skulle en 34 år gammal rotax med original ramlager klara av, låt oss säga, 60hk vid 9000 rpm? eller skulle byte till nya C3 lager vara en god idé? Är också medveten om att röret borde modifieras efter detta.
Kylning -
En stycken 140mm remdriven fläkt. Räcker den till?!
Utväxling och varriatorer -
Vill åka snabbare. Som sagt går den runt 100 km/t vid 7000-8000rpm, skulle vilja nå 120+km/t vid 7000rpm, så min plan är att byta ut dreven i kedjehuset. Men sen med varriatorerna, skulle idealet vara lättare vikter fram och hårdare fjädra bak (med tanke på högre varvtal) eller tyngre vikter fram och mjukare bak (snabbare utväxling)
Chassimod -
Tips på lätta och förmånliga boggies? på sitter ett 114" boggie med spiralfjädring och en matta som har ca. 5 mm kamhöjd kvar.. min plan är 121" eller 136" boggie och motsvarande matta, med så mycket kamhöjd som tillåts!
Detta var allt för denna gång! Känner ni att ni har tips, mer kunskap än mig eller råd kring någon av mina frågor, tveka inte att dela med er! Allt uppskattas, men tänk på att jag är fattig finsk studerande och budgeten är på så sätt högst 1000€ (10 000kr)!