Separat oljeblandning?

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Det är med risk att framstå som en idiot jag startar den här tråden men jag vill ha lite seriös hjälp så fort som möjligt. Ni får stå ut med mina teorier och okunskap :p

Har en Ultra SP -96a som jag köpte för några månader sedan, har i princip inte kört den alls förrän idag men undrar nu över bland annat oljeblandningen.

Oljan ska blandas separat som standard i skotern, om jag förstått saken rätt, men är lite osäker på om den separata tanken är bortkopplad. Har mailat tidigare ägare och frågat om detta men har ej fått något svar ännu.

Blandade hur som helst i olja i den separata tanken som nästan var helt tom, och tankade sen i en slurk bensin och testade. Om nu den separata blandningen är bortkopplad borde väl skotern skurit ganska snabbt? Körde ca 1-2 lugna km innan jag inte vågade testa mera. Oljelampan lyser hur som helst inte.

Däremot lyser bromslampan konstant, och bromshandtaget är mer eller mindre helt stumt. Vad kan man göra åt det? Jag tror inte att bromsen ligger på i ett låst läge, det känns åtminstone inte som det då jag kör skotern men vill såklart veta. Vräkte på en massa WD40 på bromshandtaget och däromkring men det hjälpte inte alls såklart så jag misstänker att det är ett lite större problem än så...

Ska troligen be en granne ta en titt på den för säkerhets skull, men det skadar väl inte att höra sig för här på forumet heller antar jag.

Tack på förhand
/T
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
jahopp...alla e vi ju nybörjare
,tanken som du har i motorutrymmet skall BARA innehålla olja,INGET ANNAT!!!!!! blandningen sköter oljepumpen åt dig om den nu funkar,sug ur allting ur oljebehållaren,fyll på med BARA 2-takts olja,inget annat,sen drar du ett streck där oljenivån ligger,tanka i skotern 10liter soppa som du har blandat 2-3dl 2-taktsolja i,sen kör du,minskar oljan i oljebehållaren i motorutrymmet så funkar pumpen och du slipper blanda olja i bensinen,då behöver du bara fylla på olja i behållaren när den börjar närma sig tom och bara bensin i bensintanken,
felet på bromsen att lyset lyser hela tiden är nog kontakten,eller att det inte är nått fel på lampan mer än att själva glödtråden för bromsljuset är av så att bara vanliga lyset lyser,bromshandtagen dom känns ganska stumma på indy modellerna
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
jahopp...alla e vi ju nybörjare
,tanken som du har i motorutrymmet skall BARA innehålla olja,INGET ANNAT!!!!!! blandningen sköter oljepumpen åt dig om den nu funkar,sug ur allting ur oljebehållaren,fyll på med BARA 2-takts olja,inget annat,sen drar du ett streck där oljenivån ligger,tanka i skotern 10liter soppa som du har blandat 2-3dl 2-taktsolja i,sen kör du,minskar oljan i oljebehållaren i motorutrymmet så funkar pumpen och du slipper blanda olja i bensinen,då behöver du bara fylla på olja i behållaren när den börjar närma sig tom och bara bensin i bensintanken,
felet på bromsen att lyset lyser hela tiden är nog kontakten,eller att det inte är nått fel på lampan mer än att själva glödtråden för bromsljuset är av så att bara vanliga lyset lyser,bromshandtagen dom känns ganska stumma på indy modellerna
Självklart tankade jag inte i bensin i oljetanken. Kanske var otydlig med det men så är det iaf :) Det var ett bra tips med oljan iaf, borde testas. Läste ditt inlägg lite dåligt första gången så jag missade att jag även skulle blanda olja i bensinen då jag testar. Förstår vad du menar iaf.

Angående bromshandtaget kan ju det med att lampan är trasig stämma men all annan el fungerar felfritt så det känns inte som det ändå men det ska också kollas upp. Om man tar i lite när man drar i bromshandtaget så kan man flytta det kanske 1 cm bakåt/frammåt, men skotern bromsar inte ändå, och handtaget glider inte tillbaka som det borde göra utan man får även trycka det frammåt till sitt vanliga obromsade läge, så att säga.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
kolla bromslang/vajer att det är just, kolla även bromsklotsar och bromsok att det rö rpå sig.
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Imorgon ska jag ta en närmare titt på bromswiren och bromsoken/klossar för att se om de fastnat eller ens finns kvar :) Jag har för mig att förre ägaren nämnde något om det men jag minns inte då det var ett tag sedan jag skaffade skotern.

Ang. oljan så ska jag slå i lite olja i bensintanken nu, och märka ut på oljetanken var nivån ligger så får jag se sedan om den är inkopplad eller inte. Min granne är någon rallykung och har en XLT eller liknande, så ska hälsa på honom en sväng och be honom hjälpa mig. Har inget eget varmgarage och väldigt knapert med verktyg så det kan nog vara en god idé.

Tack för era svar iaf. Har någon fler idéer så får ni gärna berätta dem för mig :D