Sekundärvariatorn sitter fast...

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Tog idag lös sekundärvariatorn från axeln för att släppa på spänningen men får inte lös helixen. Den sitter som berget. Jag har efter ett tags knegande äntligen fått lös spännbrickan. Det ser ut som att helixen är fixerad med en krysskil mot "axeln" (den andra delen av variatorn). Jag har knackat lite försiktigt på krysskilen i hopp om att den skulle lossna men icket!

Finns det några generalknep för att få isär denna eller är det bara att vänta på att 5-56:en kryper ner?
 

Lallas

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Tips.

om du menar att du ska dela på variatorn så sitter det 2 ställskruvar på utsidan av variatorn! skruva lös dessa så kan du släppa på spänningen!
skruvarna är till för att justera avstånget mellan skivorna, dvs hur högt upp remmen ligger!

Lycka till // Lallas
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
På min är det tre skruvar...

Men att döma av sprängskiss så hjälper det inte att ta lös dessa. Dessa skruvar är endast för att - som du säger - justera remmens översta läge i sekundärvariatorn. Vanligtvis så justeras detta med schims mellan skivorna.

Jag har nu med hjälp av en kompis fixat ett "dorn" för att medelst milt våld pressa ut helixen från axeln.

Vad jag nu undrar är om någon har ett förspänningsschema för fjädern. Det finns ju tre hål i skivan märkta A, B och C. Sedan finns det sex hål i helixen märkta 1 till 6.

Vad jag alltså söker är ett schema där man kan se vilken förspänning man får via vissa kombinationer. Se exempel nedan.

--- --- --- --- --- --- ---
&pip; &pip; 1 &pip; 2 &pip; 3 &pip; 4 &pip; 5 &pip; 6 &pip;
--- --- --- --- --- --- ---
&pip; A &pip; x &pip; y &pip; z &pip; . &pip; . &pip; . &pip;
--- --- --- --- --- --- ---
&pip; B &pip; &pip; &pip; &pip; &pip; &pip; &pip;
--- --- --- --- --- --- ---
&pip; C &pip; &pip; &pip; &pip; &pip; &pip; &pip;
--- --- --- --- --- --- ---

Dessutom är jag intresserad av vilken original inställningen är på fjädern samt ramperna i primärvariatorn (1-6).


 

Lallas

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Jaha...

jag måste iaf lossa dessa skruvar för att få isär skivorna...

hoppas att du hittar en lösning på problemet.
din skoterhandlare har värden på orginalbestyckningen i din maskin!

Lycka till // Lallas
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Hittat tabellen jag sökte...

Tack vare den förnämliga firman Lindbloms Marina i Piteå fick jag efter sju sorger och åtta bedrövelser tag i tabellen jag sökte. Konstigt att fyra firmor säger att det inte finns någon sådan och att man måste prova sig fram när den femte firman plockar fram tabellen direkt.

Orkar inte skriva av den igen så här finns den till beskådan:

http://www.hortlax.com/skoter/forspanning_sekundar_variator.htmhttp://www.hortlax.com/skoter/forspanning_sekundar_variator.htm</a>

Bra att ha som referens även om man inte har den vinkeln på helixen eller den fjädern.