Sekundärvariator som vrider sig och blir sned.

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Problem efter problem, till saken:

Visst ska sekundären ligga i linje med primären?

Började kolla idag, och då ligger inte sekundären ens i närheten i linje. Den är som sne. Kollade vidare och såg då att just före axeln går till sekundären så går den igenom en tunn metall-plåt som antingen ska stöda eller jag vettefan. Det var iallafall en spricka som var ungefär 3-4cm lång. Lägger in en bild senare!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
904
113
Stora Blåsjön
Svårt att se exakt med bara en bild men tycker det ser bra ut på bilden... Ta en bild på sprickan också.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Sådär ser det ut på alla Skidoo Xp maskiner. Man ser tydligt med ögat att sekundären inte ligger i linje med primären utan ligger förskjuten ett par mm åt mag-sidan. Det ska tydligen vara så och jag har även bekräftat det genom att använda skidoos original linjeringslinjal och mätt enligt spec. Har fått det förklarat att när XP:n växlar på blir linjeringen bättre. Jag är dock tveksam med tanke på alla remproblem dom har.
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Aha, kanske inget å bry sig om då. Bild ska fixas så fort jag åker upp till den igen.

Iof nu när man börjar tänka sekundären släpper ju som ner remmen direkt man gasar.:)

Kanske tur att man bara kollade upp det och fann sprickan.... Men bild kommer komma :)
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Man ser lite av sprickan på bilden:



Ska jag bara svetsa över den? Fick ett tips att svetsa på en extra plåt, så håller det bättre också....
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
När det gäller sprickor brukar det vara säkrast att "stoppborra" både ändarna på sprickan innan svetsning, annars finns risken att du sprickan fortsätter växa under svetsen.
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Aha, du menar att jag borrar ett hål vart sprickan slutar, och sedan svetsar? :)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
borra hål i slutet av sprickan, svetsa och sen om det går så nita/svetsa fast en plåt så håller det bäst!
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
[video=youtube;8Flkwxfb3pI]http://www.youtube.com/watch?v=8Flkwxfb3pI&feature=plcp[/video]

I början ser man, ska det vara så elr?