sekundärvariator Polaris

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Hej

Jag har en xlt touring som inte riktigt vill varva när det går lite tungt, det känns som att den inte riktigt växlar ner som den skall... Den brölar och vill inte riktigt orka, kommer inte upp i varv.

När jag trycker fullgas varvar den ca 7000 - 7500 varv, hur mycket skall den varva?

Hur skall brickan på sekundären stå för att få bättre backshift, den är numrerad 1 -5 och står på 2 nu??

Nån som har koll på dessa frågor, tacksam för hjälp.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
"brickan" du pratar om antar jag sitter på utsidan sekundären, isåfall så justerar du bara remmen-spänningen med den. Remmen ska ligga någon mm åvanför kanten på sekundären. Hur ligger remmen nu?
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Då ligger remmen som den skall, några mm ovan skivan.

Hur gör jag för att ta isär och rengöra, renovera. Är det bara att skruva bort centrumbulten och dra loss den, hur får man isär den??
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
xltt skrev:
Då ligger remmen som den skall, några mm ovan skivan.

Hur gör jag för att ta isär och rengöra, renovera. Är det bara att skruva bort centrumbulten och dra loss den, hur får man isär den??
Du tar loss variatorn från axel. På insidan mot chassit sitter det en låsbricka som du måste bort med sen är det bara att rengöra. När du sätter ihop den så ska fjädern sitta i 2 el 3 hålet + att du bör vrida fjädern ett el två hack så du får någon spänning sen är det bara att sätta tillbacka låsningen. Det brukar va ganska besvärligt så ta gärna hjälp av någon så ni är två.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Tjena!

Hade ett liknande problem på min Indy 500, du borde kolla så att variatorn är ordentligt rengjord och går lätt! Min var så grymt skitig så den gick så väldigt tungt och därför växlade den helt fel.

Ta isär variatorn och rengör Helixen och hela paketet, sen kan du smörja upp den med ett spray fett, om du tar ett vanligt vill det lätt glida bort från området och då gör det ingen verkan, ett sprayfett sitter bättre.

Hoppas du får till det!
 
Reactions: Hoffa800

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Errrnst skrev:
Tjena!

Ta isär variatorn och rengör Helixen och hela paketet, sen kan du smörja upp den med ett spray fett, om du tar ett vanligt vill det lätt glida bort från området och då gör det ingen verkan, ett sprayfett sitter bättre.

Hoppas du får till det!
Använd inte fett i variatorn det ska vara helt torrt, fett & olja binder bara upp en massa smuts som ökar slitaget och försämrar funktionen.
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
MrGreen skrev:
Använd inte fett i variatorn det ska vara helt torrt, fett & olja binder bara upp en massa smuts som ökar slitaget och försämrar funktionen.
klockrent... helt rätt..rent ska det vara å det enda som behövs...
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Nya glidknappar

Om du inte varit isär med variatorn så är förmodligen glidknapparna helt utslitna med dina symtom som följd. Köp tre nya såna, ev. ny fjäder (tappar spänst efter några år) och rengör så kommer skotern gå avsevärt mycket bättre.

Mvh
Hans
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Kan det även vara läget att kolla igenom primärvariatorn vid sådant symtom (har likanande symtom på Indyn)? Hur demonterar man den på smidigaste sätt?
Är det lätt att se om glidklackar och andra delar börjar bli slitna?
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Slitna glidknappar

Ta loss sekundärvariatorn genom att ansätta p-bromsen, skruva loss skruven som håller variatorn (13 mm) och dra ut den från axeln. Var observant på brickorna som sitter på in- och utsidan av variatorn så de kommer rätt vid monteringen. Lägg variatorn med helixen uppåt, vrid skivorna och tryck ner helixen så att låsringen avlastas (jag brukar sätta ena foten på den), ta bort låsringen med en låsringstång samt brickan under den. Släpp försiktigt upp helixen tills fjädern är helt avlastad, ta bort helix och fjäder (kolla vilket hål fjädern sitter i) och ta isär skivorna. Nu ser du glidknapparna och det syns om de är slitna då de har en planslipad yta, ibland är de så slitna att helixen börjat gå mot metallen. Att primärvariatorn är sliten brukar oftast visa sig genom oljud såsom slammer men om ngn rulle sitter fast eller vikt kärvar på viktbulten så växlar den ju inte som den skall. Primärvariatorn är lite värre att ta loss om man inte har en avdragare. Om du har en skruv med 3/4" UNC gänga kan du skruva loss skruven som håller variatorn, tippa upp skotern på sidan, häll i "trög" olja (hypoidolja motsv.) alt. tryck i fett i hålet, skruva in 3/4" skruven (efter att ha lindat på gängtejp) och dra tills variatorn förhoppningsvis lossnar. Jag brukar hålla med ett spätt på lämpligt sätt genom variatorn som mothåll. Om du bara skall kolla rullar och vikter räcker det med att skruva bort locket och därefter känna om rullarna rullar lätt och om vikterna kärvar eller glappar. Om du har tillgång till tryckluft så kan du blåsa rent variatorn och använd absolut inget fett eller olja, då fastnar lätt remdamm och annan smuts så att delarna slits och kärvar fast.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Det var bra förklarat Hans. Bara ett tillägg, sekundärvariatorn sitter med en ½tums (12,5mm) skruvskalle. Iallafall på min 93:a. Offtast passar en 13mm nyckel om den inte sitter hårt.