Sekundärvariator F7 2004

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Hej. Kan någon hjälpa mig förklara hur jag ställer ut skivorna på en sekundär på en f7 2004. Gärna en guidning för en nybörjare. Har köpt en ny rem som ligger högt. (Se bilder)
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Japp du har den bökiga varren som man måste ta loss och riva isär helt. Loss med helixen och dra isär skivorna. Mellan skivorna kommer du hitta ett shims, de är där du byter ut shimset till tjockare eller tunnare shims som du kan klippa till av allehanda syltock korvburkar bilplåt jaa du fattar, de går även köpa shimssatser eller svarva egna shims. Om den drar vill du ha isär skivorna så remmen åker ner djupare i sekundären, då slakas remmen.
Men kolla först om remmen har spel melan skivorna i primärvariatorn så de inte är där den kläms fast och tjuvdrar.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Tack :) Du vet "helix" är liksom ett nytt ord för mig. Men att riva sekundären är inget som kräver specialverktyg? Vad är jag mer kolla efter när jag ändå tar bort den? Rullar och sånt.. hur vet jag att sånna är dålig?

Om det inte är spel på primären.. vad är problemet då och hur löser jag detta? Hur får jag ut skivorna på primären alltså?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Är du helt hundra på att du har köpt rätt rem till att börja med? Känns osannolikt att både primär och sekundär ska vara helt off :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Tack :) Du vet "helix" är liksom ett nytt ord för mig. Men att riva sekundären är inget som kräver specialverktyg? Vad är jag mer kolla efter när jag ändå tar bort den? Rullar och sånt.. hur vet jag att sånna är dålig?

Om det inte är spel på primären.. vad är problemet då och hur löser jag detta? Hur får jag ut skivorna på primären alltså?
Mest troligt har du spel mellan rem och skivor i primären. optimalt är 0,3-0,5mm men från fabrik brukar de va över 1mm , så viktigast är att de är glapp, de går bra att köra 2mm spel också de ger bara lite mer hugg när skivorna gårihop.
Men om du köpt rätt rem och den den kläms fast mellan primärens skivor så måste man shimsa om även primären och de är enormt mycket jobb som kräver både avdragare för att få loss variatorn och för att få loss spindeln.
Sekundären besiktar du rullar som går mot helixen att de inte är för glapp och även glidbussningar att de inte glappar flr mycket. Leta onormalt slitage på helixens rullbana också.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Är du helt hundra på att du har köpt rätt rem till att börja med? Känns osannolikt att både primär och sekundär ska vara helt off :)

Jag börjar undra. Jag är helt säker på att jag beställt rätt men det kanske blivit nå fel från leverantören, artikelnummer stämmer osv men ... ja? . Den nya remmen är längre också. Skitlätt att kränga på och ta av mot för den gamla slitna.
Den ramlar inte ner i primären till botten utan tar i skivorna innan. dvs 0 glapp i sidled i primären vilket gör att skotern driver på tomgång såklart.

Sekundären isåfall tror jag är småtrött. Jag vill veta hur man ska göra för att renovera sekundären , och t.ex shimsa. Primären har jag inte funderat på, ännu... Haha!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De ser ut som rätt rem men de va ovanligt att den nyper fast i primären. Om du måste shimsa isär primären så blir de bet värre jobb än shimsa sekundären. Men innan du ger på det kolla en gång till att remmen verkigen nyper mot primärskivorna, de kan upplevas så om de bara är 0,5mm spel och remmen är för spänd pga att sekundären nyper ihop för mycketr. Testa spelet melan skivor och rem med löstagen rem från sekundären, remmen ska nå botten axel men du ska kunna röra den in ut mellan skivorna, de är svårt att känna 0,2-0,5mm glapp. Du kan även spänna remmen med händerna och försöka dra den runt axeln i primären, de ska gå rel lätt du känner om de nyper i sidled för de går skittungt.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Det nya remmen gick inte alls ner i botten , inte ens nära. La på gamla remmen igen och provkörde. Gick som en dröm .. Ska åka en längre sväng i morgon. Återkommer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Prova pressa isär primärskivorna för de låter som den kärvar och inte går isär helt. Eller så har du fått fel rem.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Vad pressar man isär dom med ? Handkraft ? Spett ?


Skotern går nu ganska bra med gamla remmen.

Den boggar i djupsnö i bland , helst när den behöver jobba i uppförsbacke. På led går den klockrent.
Har inte lärt känna den riktigt än men har kört en del i dag. Och för det mesta gick det bra.

Har även hört att f7 och dess kusin f6 gärna boggar innan den blivit riktigt varm , eller om man stannar och slagit av för en kopp kaffe t.ex och ska i väg sen att det blir boggningar. Irriterande om man står i uppförsbacke 😂
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Grymt imponerad och glad över eran hjälp. Framför allt du Boost lll.

Vad felet var kan jag inte svara på.. Bytte bränsleslangen i går också förresten. Kanske det gjorde det lilla extra. Jag ska prova dra i sär skivorna på variatorena. Framförallt på primären.

På återseende