sekundär?

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Jan-26-02 Kl 03:08 PM (GMT)</font></center>

hur kollar jag enklast om sekundären är för löst spänd? är det något som jag klarar själv eller ska jag lämna in skiten? Formula 92:a är det iaf.. (582)


bulten ligger inte ann mot brickorna, det ska den väl göra?..

 

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
sekundär

Det beror ju på hur du vill ha den, skotern kommer att gå som bäst med löst spänd variator på ett fint, packat och lättgående skoterspår, men om du däremot kör i lössnö så kanske du måste spänna sekundären för att få en pigg maskin som växlar tillbaks snabbt och kör att den orkar med! Det här gör du relativt lätt själv, det är bara att prova sig fram till en inställning som passar just dig!

bulten ska inte ligga stumt mot brickorna, utan sekundären ska kunna röra lite på sig i sidled, för att bli linjär med primärvariatorn, det ska naturligtvis inte vara ett jätteglapp, men några mm är ett måste!
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Förslag

Ta lös sekundärvariatorn. Lägg den på en arbetsbänk, ta lös låsringen och håll samtidigt i variatorskivorna ordentligt så att du kan se när du tar bort helixen hur fjädern sitter. Förmodligen har du nån sorts märkning vid fjäderfästena typ A,B,C,D och 1,2,3,4. Prova att spänna fjädern genom att byta infästningshål. I verkstadhandboken står mer om hur mycket varje hål är i i vilken kombination de ger olika hårdheter.
 

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
heureka

plockade av den idag för att kolla eftersom svaren duggade mindre tätt... hittade till min glädje 6 numrerade hål på baksidan i nr 2 satt fjädern.. vågade dock inte ta isär den eftersom jag inte vet hur hårt fjädern är spänd, jag vill ju inte ha variatordelar inborrade i pannan och en variator som jag aldrig får ihop (=... det ska altså bara vara å dela den utan några som helst specialverktyg?
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Fortsätt.......

Eftersom du nu kommit så långt så är det bara att vrida skivorna åt olika håll. Spänner mer åt ena hållet och slackar åt andra. Slacka och plocka isär. Du ser förmodligen logiken hur du flyttar fjäderfästena för att få mera spänn. Sätt sedan ihop dessa och vrid samtidigt skivorna då du monterar helixen så att du får en bra spänning igen. Prova och kör, spänn om om du inte är nöjd.
Kanske denna site kunde skriva lite mer om sekundärvariatorn under Tips & Teknik då skulle flertalet få ta del av en bättre samlad beskrivning.
 

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
ahaa

så det där 8 kg som nån sa är altså hur mycket tyngd jag behöver i perifirin när jag sätter ihop dom igen?
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Yes

Vissa nyttjar en fiskvåg som de hakar i de borrade hålen (balansering av variatorn) och drar tills de har en vikt nånstans mellan 5-8 kr. Lämpligast är väl att provaköra och spänna om i det fall du inte är nöjd.
 

negative

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
RE: Mätning av säpnningen

Upp med gammeltråden...

Är det trögt att spänna den till läge 6, klarar man det med handkraft?

 

anti

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Gällivare Sverige
RE: Mätning av säpnningen

det finns ingen logik (nästan) i den där 123456 och abc numreringen..ingen som du lär förstå utan att ha kollat på förteckning över den...

kolla hära
http://www.ludd.luth.se/~antic/skoter/forspanning_sekundar_variator.html