Sekundär variator

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
Min är ganska lätt att dela på tex när man byter remm, man behöver knappast vrida isär den. Jag har märkt att toppfarten blivit lite lägre, kan det vara den som spökar? Den sitter på en Polaris Indy Storm 96:a
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
De låter som att du behöver en ny fjäder eller att "någon" har släppt på förspänningen av helixen.

Toppfarten behöver nödvändigtvis inte påverkas av detta, men skotern växlar på mycket hårdare, kan rent vara så att den växlar FÖR hårt.
Kolla varvräknaren, vid uppväxling ska den varva nästan lika mycket som vid toppfart.
Varvar de 500 (eller mer) varv/min mindre än vid toppvarv är helixen för löst spänd (alt dålig fjäder)

Ett annat sätt att kolla är
Ta upp maskinen i 50-70 km/tim i lungt tempo,
om de finns lösare snö på sidan om leden vik ut i snön och ge järnet.
Motorn ska inte tveka utan börja skotta snö omgående.
Finns inte lös snö: Ta upp maskinen i 100-110
släpp gasen ner till 60 km/tim och ge järnet,
Samma här de ska inte tveka ens en halv sekund innan mattan släpper greppet från underlaget.
Tvekar den de minsta så har du för löst spänd helix. (alt dålig fjäder)

UT OCH TESTA. NU!

Toppfarten förändras oftast av att din variator rem börjar bli dålig, och har inte något med förspänningen att göra (oftast)
 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
Jag har haft isär rengjort den. Den var mkt skitig så nu går det säkert bättre