Sekundär problem

ACat

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Jag råkade ut för ett lustigt problem på min ZRT 600 i helgen som var. När jag kommer ut i lössnön i låg fart och gasar för att ta fart så glider remmen ner i botten på sekundären (högsta växeln)med ett enda bröl från motorn som svar. Det är bara att öppna huven och lyfta upp remmen till "låg växeln" igen så tar man sig i väg. Remmen är en aning sliten men kan det verkligen påverka så mycket? Variatorerna växlar bra efter led och har funkat fint i lössnö tidigare. Kan min sekundärfjäder ha mattats? Eller kan lite snö på remmen resultera i att den glider genom skivorna? Någon annan som vart med om något liknande? Tacksam för svar.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Kontrollera radialbussningarna

Mest troligt är det radial lagren i seundären som kärvar. Dock verkar det konstigt att det fungerar bra efter led, men inte i snön? Om det är lagren så går de att byta för en liten kostnad.
 

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Sekundärfjädern

Det kan ju vara sekundärfjädern som har blivit för lös, finns det möjlighet till att spänna den så borde du prova det före du funderar på att köpa något nytt! Är den för lös så funkar ju skotern bra "på led" alltså när det är väldigt lättfört, men går det lite tyngre så växlar den inte tillbaks! Om remmen är för sliten så gör det också ganska mycket, så den kanske du måste byta!
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Sekundär problem"

Det är antingen fjädern som har gott av eller mattas eller hoppa ur spänn hålet....Sen kan det åxå ha dammat upp snö på remmen....
Att det skulle vara busningarna är lång sökt..