Sekundär problem Rave 670 Kunnig skotermekaniker sökes!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Min sekundär variator knasar ! va ute å åkte sen rasslade det till sedan ville inte skoter gå framåt .. stannade skotern ,öppnade huven och fick se att sekundären stod Öppen elle hur man ska förklara det ..så jag la av remmen tryckte ihop sekundären och la sedan på remmen igen men då öppnade den sej helt igen och skoter ville inte gå framåt :S.. mattan och kedjehusen går lätt och fint ,motorvariatorn funka också ! jag har tagit bort sekundären men jag har aldrig grejjat med dom förut så jag vet inte hur man ska kolla efter fel ! fjädern va iaf hel klackarna vet jag inte hur dom ska se ut om dom är bra ... men jag hoppas att nån kan läsa det jag har skrivit och kanske kan hjälpa mej .. skulle ju åka i helgen :(
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Så länge klackarna (i plast) finns kvar så ska de ju gå att köra på.
Du fick alltså trycka ihop sekundären efter att du lagt av remmen? Då är det ju något som kärvar ordentligt...antar att du har tagit lös helixen när du säger att fjädern är hel?
Isåfall ska du ju kunna föra skivorna från och mot varandra lätt för hand, du känner ju om det kärvar nånstans. Rengör alla delar noggrant med t.ex. T-röd, Bräkleen eller liknande, använd inte olja eller något smörjmedel då dessa binder remdamm och i längden bara gör det värre.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Så länge klackarna (i plast) finns kvar så ska de ju gå att köra på.
Du fick alltså trycka ihop sekundären efter att du lagt av remmen? Då är det ju något som kärvar ordentligt...antar att du har tagit lös helixen när du säger att fjädern är hel?
Isåfall ska du ju kunna föra skivorna från och mot varandra lätt för hand, du känner ju om det kärvar nånstans. Rengör alla delar noggrant med t.ex. T-röd, Bräkleen eller liknande, använd inte olja eller något smörjmedel då dessa binder remdamm och i längden bara gör det värre.

Hej ! japps klackarna finns kvar helixen vet inte jag va det är ? när jag tog bort den ifrån axeln så lossnade alla delar ..skivorna går jätte lätt också..

vad kan vara fel tro? kan fjädern släppa elle lossna på nått sätt?
sen hur får man dit variatorn igen :S har provat 3gånger utan att lyckas

Tack på förhand
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
antingen har klackarna gått sönder( hände även mig i veckan) eller så har fjädern låstnat/gått av,

Fjädern är hel! Klackarna finns det kvar av iaf .. hur kan fjädern låsna? om det nu är det så vill jag inte att det händer igen.

MVH
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Just att det rasslade låter ju som att fjädern på nåt vis har släppt...eller kanske låsringen bakom helixen gått sönder så den inte ligger i läge? Helixen är förresten "kammen" som gilder mot glidklackarna.
Du kanske kan greja lite bilder så blir det nog enklare att hjälpa!

Här har du en liten förklaring på hur du sätter ihop den igen: http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=91674&postcount=172
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Just att det rasslade låter ju som att fjädern på nåt vis har släppt...eller kanske låsringen bakom helixen gått sönder så den inte ligger i läge? Helixen är förresten "kammen" som gilder mot glidklackarna.
Du kanske kan greja lite bilder så blir det nog enklare att hjälpa!

Här har du en liten förklaring på hur du sätter ihop den igen: http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=91674&postcount=172

jaha okey! det ska sitta en låsring på den asså? så man kan sätta fast helixen innan man monterar variatorn på skotern ?

MVH

Bilder kommer !
 
Last edited:

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
låsringen som håller allt på plats
Alldeles rätt :) visste inte det nyss men hittade den! den satt kvar på axeln :) så det måste vara den som har farit åt pipsvängen när jag körde ..blir till att montera ihop allt igen :) ska komma en kille som har satt ihop en lika variator förut... men äre nån som har nån aning om varför den släppte???
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Nu har jag kommit på Felet iaf spåret som ringen (låsningen) ska sitta i den övre delen va så sliten så att låsningen nästan hoppar bort utav sej själv... så just nu så blire fram med svetsen och svetsa på sen slipa /fila till ett nytt spår..

men tack för alla som hjälpt mej !

kan återkomma när det är fixa med nån bild på hur jag löste det .

MVH