sekundär muttern.

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Roligt när man ska kolla till variatorn då trillar denna ut, så sekundären är helt lös plus att två brickor till låg på botten.
Någon som vet om alla 5 brickor ska på sen bara dras åt som fan eller är det ett visst moment?
Kollade på sprängskissen då var det 3 brickor sen en "längre" distans.
Det roliga är att den precis var inne på 50 mila servicen och då ska dom kolla den!
Är en dragon 800 iq -10.





DSC00476.jpg

 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ett tips är inte "dra åt som fan". Då drar du av den, garanterat. Har man själv gjort ett par gånger när man var ung och trodde allt kunde dras "på känn". Ta reda på rätt moment, låna en momentnyckel, så blir det bäst.
 

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Ring o ge dom en blåsning! Hoppas du får ihop den tills på Lördag för då blir det en sväng igen. :)
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Någon som vet om det ska vara nåt "spel" när man drar sekundären fram och tillbaka? Har för mig att det ska vara ett litet "spel". Just nu kändes den ganska stum!
BTW är bulten inte muttern! men de har ni väl sett antar jag :)
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Det ska sitta några brickor tillsammans med aludistansen och det ska vara ett visst axielt spel så att variatorn är "flytande"

Smöj även splinesen på axeln med lite lite grafitfett, krompasta eller kopparpasta. Helst grfitfett eller krompasta. Men observera, inga stora mängder så det kan stänka, utan bara ett tunn hinna.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Det ska sitta några brickor tillsammans med aludistansen och det ska vara ett visst axielt spel så att variatorn är "flytande".

Japp enligt sprängskiss så ska det vara 2 eller om det var 3st schimsbrickor plus distansen.
Frågan är vart dom andra 3st schimsbrickorna ska vara?? ÅF trodde dom skulle sitta bakom variatorn.

Smöj även splinesen på axeln med lite lite grafitfett, krompasta eller kopparpasta. Helst grfitfett eller krompasta. Men observera, inga stora mängder så det kan stänka, utan bara ett tunn hinna.
Ska försöka få tag på nåt smörja :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Shimsbrickorna är väl till får att få variatornerna i rätt offset och sen för att få rätt spel. Så beroende på hur primären ligger i förhållande till sekundärenså kan den väl monteras på båda sidorna om variatorn beroende på åt vilket håll man vill shimsa sekundären.

Så funkade det iaf på min förra Yamaha.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Hur ska man kunna linjära upp den på lättaste sätt då?
Vet att åf använder nåt special verktyg men man borde ju kunna mäta upp det själv tycker jag!
Nån som vet ett bra sätt?