Sekundär-haveri Lynx Forest Fox -03

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Hej på er,

Sekundärvariatorn på min skogsräv har havererat, och jag försöker kolla på vilka delar jag behöver för att renovera den.
Men den är lite skadad, så jag skulle behöva lite hjälp med hur det ska se ut...:wondering:

Den har skavt mot lagret som sitter innanför, troligtvis pga av att det saknades någon distans/shims, så det har blivit rejält varmt och käkat en del på aluminiumen.


baksidan av helixen:


Jag tror att jag behöver del 3,4,8,9,11,12,13



Så här ser änden av röret ut förresten, ska inte del 13 (half keys) låsa fast helixen i det splinesade röret som sitter fast i del 1 (röret syns ej i sprängskissen) men jag ser inget låsringsspår el dylikt i det:

Behöver jag köpa ny ytterdel(del 1) också?
Jag vore mycket tacksam för hjälp med detta :)
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
känns som att de kan va ett bra läge att hålla ett getöga på blocket eller ringa någon skrot för att köpa en bättre beg.
 

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Så det ska vara ett spår på den axeln/röret alltså?
Jag väntar på prisuppgift på delarna, men det kanske är svindyrt med originaldelar...

Vet du om denna sekundären sitter på någon mer maskin?
Det vore bra att veta om jag ska leta begagnad.

Eller har du något tips på eftermarknadssekundär?
Axeln på denna är 25mm i diameter och har 16 splines.
 

patapike

Medlem
23 jan 2017
8
0
1
HÄRNÖSAND
Jag har en Forest Fox 2001 och undrar också hur vi kan bringa ordning i detta. Det finns förmodligen ett helt gäng variatorer som passar till våra maskiner. Djungeln av modellnummer är helt galen. Diameter på axel borde räcka ganska långt. Började kolla detta när sekundären på min lynx 250 gick i bitar. Den axeln är 22.2 mm och har ett kilspår som är 6 mm brett. Men det blir liksom inte sökbart på Bildesbasen och andra sajter. Hoppas det löser sig för dig;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Är väl samma låda på 5-9, st och yetin? Samt då på motsvarande ski-doo, scandicen wt och vad de då kan finnas för fler doo modeller med växellåda
 

Grottulf

Medlem
24 jan 2016
15
0
1
Värmland
Jag jämförde artikelnummer mellan olika modeller på epc.brp.com

Den enda jag hittade som har exakt samma sekundär är Enduro 550.
Men sen finns det flera som har samma remskive-halvor, men annan vinkel på helixen.
Foxen har 40 grader, medans tex Enduro 400 har 47-44 grader (jag antar att det ena är framåt och det andra bakåt)
Styrkan på fjädern kan också skilja.

Men frågan är hur mycket skillnaden märks.

Jag fick tag i en från en Explorer 500, och den funkar mycket bra tycker jag.
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Orginal sekundära var nog en rak helix, alltså samma vinkel hela vägen, och den andra från enduron har olika vridning/ ändrar grader mitt i.

Sen tror jag inte de spelar så stor roll vid sån körning man kör med foxen, de fungerar nog lika bra