SDI????

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Semi Direct Injection. Direktinsprutning istället för förgasare. Ger MINST 25% besparing i bränsle på Rotax 793, ofta mer.
 

råban

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Okey.....nu när du förklarar det så har jag faktisk hört talas mycket om det, jag vet att lynx också forskat i detta
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
I Lynx och Ski-doo sitter det Rotax motorer. Tror dock inte att Lynx (eller skidoo) har forskat på detta, Rotax Gmbh är nämligen ett eget företag i Bombardier koncernen.
 

råban

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
okey.....jag hade hört för ett tag sen att " Rotax " hade forskat i detta.

Visst är rotax uppköpt av bombardier så så egentligen finns inte Rotaxmotorerna utan bombardier motorer????
 

Rayden82

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
jag tror att detta måste vara den bästa motorn... Tar lika lite soppa som lynx 4 taktare och bromsar lika mycke effekt som rave 800 motorn... Frääänt.
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
Rotax köptes upp för länge sen (1970) av Bombardier. Men Rotax är ett eget företag i Bombardier koncernen.
Skoterdelen tillhör Bombardier Recreational Products. Som egentligen inte är en del av Bombardier koncernen utan är ett separat företag nu. Några ur familjen Bombardier köpte tillbaka det i April i år.

Rotax hemsida:
http://www.rotax.bombardier.com/index_e.htm
 
M

millgard

Tar INTE lika lite soppa som en 4-taktare. Däremot är det lika mycket effekt som andra 800-motorer.
Vid ett givet effektuttag drar en fyrtaktare mindre. Däremot blir en tvåtaktare lättare vid ett givet effektuttag, men med dagens elektronik, insprut osv så vete fasen om inte vikten ökar mer än effekten. Dessutom blir en fyrtaktare med turbo lättare vid given effekt än en utan turbo och där tror jag framtiden ligger.