sdi 600 -08 puffar, och varvar inte fullt ut..

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Halloj, hoppas ni orkar läsa dett lååånga inlägg... :)

Efter mycket felsökning, så tycker jag det var dags för att be om hjälp och tips!!

Motorn varvar inte mer än 7000 rpm, då poffar den och smäller, kör man en längre tid så varvar den mindre och mindre, men blir lite bättre när man startar om den.
Håller man för luftintaget så den "chokas" så varvar den precis som den ska.
Felet har varit till och från förut räckte det med att starta om motorn så gick den ett tag till.
Men det har nu blivit konstant..
Vid kallstart så varvar den ur, men för att sedan efter 10-15 sek på tomgång inte gå riktigt,

Den går fint på tomgång, och alltid lättstartad.
Stiften är sotiga,

I stort sätt all el är kontrollerad med kontakter osv,
Bränslefilter testade jag koppla förbi, ingen skillnad.
Bytt stift.
Det enda som inte är gjort är att kontrollera bränsletryck. Då jag inte kommit över någon mätare.
Avgastempgivare har jag funderat på, men på min lokala lynx handlare så sa dom att att den antingen är sönder eller hel, så borde det inte vara den eftersom felet har kommit mer och mer.
Ingen motorlampa eller liknande tänds vid något tillfälle.

Verkar vara mycket problem med dessa modeller, skotern har gått 330 mil.

Känns som den får för lite soppa men då borde ju inte stiften vara sotiga?
Skotern har varit inkopplad i dator, då stog det att allagivare var kortslutna, men de togs bort och kom inte igen, troligtvis någon kortslutning bak i tiden trodde meken. Men sen visas inte att de är fel på nåt.
Någon tapper själ som har några ideer?
Ingen garanti kvar..

Otroligt tacksam för svar och ideer vad det kan vara.

MVH // Uppgiven och besviken lynx ägare...
 
Last edited:

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Sv: sdi 600 -08 varvar inte som den ska till och från,

Kan det vara tps:en som krånglar?

Tänkte om den blir förvirrad om hur mycket soppa den ska skicka in?
Hur justerar men den, den ser ju inte ut som den går att vrida på den som man i vanligt fall gör på en tps..
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
hade precis bort reedsen och spjällhuset, var ju som om nån tagit en näve lera coh kastat in, remdamm..
Men i övrigt såg de bra ut.

Kanske är avgastempgivarn då... men man vill ju vara säker så man inte köper i onödan, ingen som bor i boden så har en för uthyrning? :cheesy:
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
ja de tar ju typ 1 min o byta den så om du kan låna en fungerande så vore ju det bra ist för att köpa en ny!

Men blev den inte bättre efter rengöringen då?
 

Skoterlös

Medlem
14 feb 2011
18
0
1
Aspåsnäset
Har du ingen att tillgå är de ju att mäta upp din ju! Det ska ju vara ett visst motstånd i givaren! Tror att det var drygt 200 i +15-20 grader. På min -10 var de i alla fall..
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hmm, låter som om du har liknande problem som på min Ski-Doo 600 sdi -04

Går kanon på tomgången och fulla spjäll, där imellan går den lite som den vill, men bluddrar mest när man ska smyga iväg.
Finns en tråd under Ski-Doo, får du nått uppslag så skriv gärna ett inlägg.
 
R

RevMan

Det enda som inte är gjort är att kontrollera bränsletryck. Då jag inte kommit över någon mätare.
Med stor sannorlikhet har du felet där om det inte är så enkelt som dåligt batteri men det låter som dåligt bränsletryck.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
jo de kanske är där då.. batteri är de inte, är ju en x-trim med elstart och det är bra kräm när man startar även i -30.
Frågan är om det är pumpen då eller kanske regulatorn, men de lär ju visa sig, ska mäta upp avgstempgivarn till att börja med.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
avgastempgivaren är hel, mätte upp den idag och det var rätt värden.
MEN!

Jag testade att plugga returen, då gick skotern bra ett tag för att sedan börja gå dåligt för den troligtvis fick för mycket soppa?
Vad är det för pryl som sitter på slangen på returen? Regulatorn sitter väll i tanken, men den där prylen bör ju vara någon slags reugulator?
Det står 400 kpa på den... Kan det kannske vara den som felar,, öppnar för mycket, så det inte blir nåt soppatryck?
Blir ev att testa med en ny sådan.

Eller vad tror ni?

MVH // Rasmus
 
R

RevMan

Regulatorn sitter iaf på slangen på de nyare sdi modellerna.
Tror inte den finns att köpa löst men om du får tag i en så testa.
Om pumpen ser ut som på de nyare modellerna så går det att öppna den för att kontrollera bränslefiltret.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
avgastempgivaren är hel, mätte upp den idag och det var rätt värden.
MEN!

Jag testade att plugga returen, då gick skotern bra ett tag för att sedan börja gå dåligt för den troligtvis fick för mycket soppa?
Vad är det för pryl som sitter på slangen på returen? Regulatorn sitter väll i tanken, men den där prylen bör ju vara någon slags reugulator?
Det står 400 kpa på den... Kan det kannske vara den som felar,, öppnar för mycket, så det inte blir nåt soppatryck?
Blir ev att testa med en ny sådan.

Eller vad tror ni?

MVH // Rasmus
En riktigt dålig bild på felsökning SDI men zoomar man går den att läsa, lägger dit värdena för EGT:n också.
Du måste ha en mätare som sagt tidigare för att mäta, är mätvärdena riktiga och ECU har korrekt programvara ska det funka, går att göra en bypass för EGT:N med ett motstånd med rätt motstånd också.

Förutsätter att du kollat allt övrigt i bränslesystemet, bytt filter, kollat att avluftningens backventil funkar och slangen löper fri, att alla slangar är fräscha, ev blåst dem rena osv.
Mät upp batteriet också så det är 100 fräscht eller prova med ett från en maskin som funkar som den ska

Om du har möjlighet så prova en annan EGT, behandla dem dock som en baby då de är sköra samt kostar skjortan
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Tack så mycket där fick man ju verkligen nåt att gå efter! :) hör av mig när jag kikat vidare!
Dock så var ju felsök schemat lite lurigt att läsa :p
Vart har du hittat de där bilderna föressten?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tack så mycket där fick man ju verkligen nåt att gå efter! :) hör av mig när jag kikat vidare!
Dock så var ju felsök schemat lite lurigt att läsa :p
Vart har du hittat de där bilderna föressten?
Jo, man får ta av sig glasögona och stoppa pekfingret i näsan för att läsa men det går, säkert skulle någon wizard köra något program för att det skulle klarna lite.

Hittade felsökningschemat på en sharepoint som hade rullande sidor ur shop manualen, var dock lite misstänksam så tog bara en skärmdump av detta.
EGT siffrorna är hittade på Dootalk, har bara räknat om F till våra C så det stämmer i huvudet samt motkollat i verkstadshandboken hos ÅF

Scheman när faktiskt bra, de gör att felsökningen blir systematisk och logisk, punkt för punkt istället för det motsatta, första åtgärd vid bränslestörningar är ju alltid att öppna tanklocket och prova starta, funkar det då är avluftningen täppt, sedan kolla filtret osv osv.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Lyfter upp tråden när jag har hittat felet.
Nu verkar skotern fungera.
Fin filtret inuti soppapumpen satt igen väldigt mycket röd smet...
Samt så hade jag lös samtliga spridare och gjorde ren kontakter. Alla spridare duschar ut ett fint moln soppa, resistans mätte samtliga, de hade lika värde..

Pratade med en lynx återförsäljare. De dom sa angående att man bytt soppapumpar på garanti på sdi:n. Är tydligen är att just detta filter sätter igen. Man det går inte att köpa löst... Så därför byter man hela pumpen ist för att plocka isär och göra rent.

Kan ju tillägga att det är ju 3 filter totalt, så man inte glömmer något. 2 st innan pumpen 1 st efter.

MVH // Rasmus