Sdi -05

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Undrar om det är nån fler än jag som haft problem med sin -05:as SDI? Både ski-doo och Lynx. Kör själv en Lynx Enduro som jag haft problem med speciellt på senare delen av säsongen..
Mellan 3000-4500 v/min så går han som ett arsle, det är nästan som om han misständer + att jag har bytt 4omg stift på han, dom slår igen om han går för länge på tomgång. Har pratat med Lynxverkstan och dom säger att det är programvaran men hade inte Rotax fixat till det?? Jag vet ju att det var problem med SDI-motorerna från början....

Är tacksam för synpunkter i detta ämne....
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
+200 mil utan problem

Har bara släckt ett stift, som var mitt eget fel (la i backen när motorn var för kall).

Be din handlare kolla TPS (Trottle Position Sensor) och oljepumpsjusteringen.
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
leijon skrev:
Har bara släckt ett stift, som var mitt eget fel (la i backen när motorn var för kall).

Be din handlare kolla TPS (Trottle Position Sensor) och oljepumpsjusteringen.
Ditt eget fel??? en skoter ska väll för faaan tåla att man lägger i backen när den är kall, det är vad jag tycker.
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
ockelbo8000 skrev:
Ditt eget fel??? en skoter ska väll för faaan tåla att man lägger i backen när den är kall, det är vad jag tycker.
Ok, omformulering: Vad jag gjorde var att lägga i backen innan motorn var varmkörd. Det ska man inte göra. Man ska överhuvudtaget inte ens röra gasen när man startar och de första minuterna efter start. Gör man det så kan man släcka stift pga att den går rätt fett när den är kall. Starta motorn, gå in och ta på byxor/jacka och hjälm. Sedan är det bara att köra :)
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Jag tycker att det är kontigt om det skulle vara stiften.. Skotern hade gått hur bra som helst i 130mil, sedan en morron när jag gjorde som jag alltid brukar göra (gå ut starta och sedan gå in och klä mig) så hörde jag hur han började gå ojämt på tomgången för att sedan stanna, bytte stiften och åkte med han på verkstan där dom justerade TPS och oljepump, jag trodde att det skulle vara frid och fröjd då men jag har fått byta 3omg stift till på 30mil.
Jag kör på dom 0,8mm gap, visst är det dom rätta?
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Ab600 skrev:
Jag kör på dom 0,8mm gap, visst är det dom rätta?
Ja, det ska vara 0,8 mm gap. Du har ju garanti kvar på maskinen, hoppas att din handlare kan hjälpa dig - prova en annan åf om din nuvarande inte fixar felet.

edit: Har du råkat få skräp i bensinen som satt igen spridarna? Vatten i bensinen?
 
Last edited:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
elektrodavstånd

0,8 mm gap?
Har jag fattat helt fel eller menar ni elektrodavståndet?
Isf har jag för mej att det ska vara 0,45 mm elektrodavstånd på rotax, iaf utan sdi
Hoppas jag var till nån hjälp och inte bara ställde till förvirring.
Lycka Till!!!
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Dom har kollat spridarna och hittade inget fel.... Ska det va så jävligt att det är vatten i bränslet, skull han int gå dåligt hela tiden då?
Pratade med Åf och dom sa att dom höll på att ta fram en ny programvara till styrboxen, men varför är det bara min maskin det är fel på? Levereras inte alla maskiner med samma programvara...?
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
TobbeE_87 skrev:
0,8 mm gap?
Har jag fattat helt fel eller menar ni elektrodavståndet?
Isf har jag för mej att det ska vara 0,45 mm elektrodavstånd på rotax, iaf utan sdi
Hoppas jag var till nån hjälp och inte bara ställde till förvirring.
Lycka Till!!!
På Dootalk finns en mängd inlägg om just vlket ekektrodavstånd det skall vara. SDI-motorerna skall ha 0,8 mm gap. Läs mer här:
http://www.dootalk.com/forums/index.php?act=Search&CODE=show&searchid=37292dc8bda7e1563e612904dd239460&search_in=posts&result_type=topics&highlite=sdi+plug
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
Du är inte ensam

Du är inte ensam om att ha problem med din SDI.. min har släckt ett 10-tal stift under säsongen, och den drar dessutom väldigt mkt bensin.. en bra bit över 3l/milen oberoende på hur jag kör.. Vilken olja kör du på i din skoter?
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Jag kör på Rotax helsyntetiskta XPS-olja... Min bränsleförbrukning har legat runt 1,5 - 2l/milen så det har ju inte varit nått att klaga på. Kör du ski-doo eller Lynx?
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
hmmm.... just på Lynx vet jag att det har vart lite problem med kabelhärvorna från triggerspolarna och upp till ECU. Dom har en kontakt nere vid motorn och en lite längre upp. Särskilt den nere vid motorn (utgången från blocket) vet jag brukar ha åkt isär litegrann för att härvan är lite för kort vilket gör att sträckta kablar tillsammans med vibrationer framkallar felet då det kan bli glapp i kontakten.
Sen bör du isolera kabelhärvan och tändkablarna där dom går nära varandra då det inte är helt uteslutet att det kan bli ett magnetsikt överslag där emellan. Magnetism alstrar ju ström/spänning och det kan störa signalerna från triggerspolarna till ECU.
Vanlig aluminiumtejp fungerar där som isolering.

Detta vet jag av erfarenhet.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Det här med isoleringen av kablarna är gjort så det är inte det som är felet. Jaja dom får väll programera om boxen men jag är rädd att det är inte det som är felet :(