Schimsa cylinder Axys 800

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
I kommande höstservice på larisen med bla nya kolvar och översyn blev ja såklart sugen att snygga till cylindern lite när den ändå ska lös 😊

Åker med jaws pipa som peakar 100-200rpm högre än std gör och iom de känner jag att ev ta upp durationerna litegrann skulle samspela väldigt bra. Så ett väldigt enkelt sätt att prova detta är ju att lyfta cylindern lite så kan man återställa rätt enkelt också.

Så planen är schimsa cylindern 0.75-1mm och ev ta ner toppen lika mycket.

Då till frågor, tappar man all vinning om man låter bli att plana toppen? (just för att lätt kunna återställa)
Känns 0.75-1mm rimligt för att få upp peaken att matcha pipan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De låter som en bra plan de kommer funka bra med pipan. Men du måste såklart plana toppen annars kommer den bli svinslö i botten. Inte nog med att du tappar minst ett volymmått typ från 12,5:1 ner till 11.5;1 bara det slöare ner den i botten och sedan porthöjden slöare ner den i botten. Med högre porthöjd kan du ha högre kompförhållande också för de dynamiska kompförhållandet sänks med högre portar så den tål mer stryk innan de spikar. Du kan även köra mer förtändning med de högre portarna så utnyttjar du allt det kommer den gå bra. Pipan bryr sig inte nämnvärt i porthöjderna de är pipan som sätter slutvarvtalet där den ger mest effekt.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Okej, som ja trodde då.

Har däremot en så kallad pre-update topp som byttes -08 av polaris pga för hög kompf för vanligt bränsle, ska ligga på 14:1 🤔
Om man då höjt cylinder 1mm vad skulle den hamna på då ungefär tror du?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror den kommer gå sämre. Du har redan höga porttider på axys motorn, ungefär som den gamla 800an 08-10. Ska du dra någon som hellst nytta så måste du ha en pc5 med tändning.
sen är frågan om den egentligen går något bättre med den tidigare toppen för cfi motorn är lite lurig då den har väldigt beskyddande elektronik, så den sänker bara tändningen kompet blir högre än soppan klarar. Tex bikerman toppen har lägre komp än orginal.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jaså de finns inget att hämta med högre durr tror du 🤔 tanken med pre update toppen va om man schimsade upp och då får längre kompförhållande.

Portning överlag då på axys, finns de något att ta eller förbättra?

Min tanke va att då pipan peakar högre kan man ha vinning med lite högre avgasdurr?
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Det ger fint med effekt att öka durationen med shims utan att kompensera för lägre komp på Proride motorn. Osäkert hur det är på axys dock.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det ger fint med effekt att öka durationen med shims utan att kompensera för lägre komp på Proride motorn. Osäkert hur det är på axys dock.
Stämmer väll hyffsat, men måste på med mer tändning för att högre durration ska ge effekt på proride motorn och hålla temperaturen nere.
men vad tror du gör att axys motorn ger mer effekt än proride? Jo mer durration. Så att öka den ännu mer är jag tveksam till.
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Stämmer väll hyffsat, men måste på med mer tändning för att högre durration ska ge effekt på proride motorn och hålla temperaturen nere.
men vad tror du gör att axys motorn ger mer effekt än proride? Jo mer durration. Så att öka den ännu mer är jag tveksam till.
Läste det bara i ett reportage från dynotechresearch så ville bara ha det som en input här. Jag har inte mätt upp durationen på någon av motorerna i fråga. men vore kul om någon kunde göra det och posta siffrorna här.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag portade en polaris 800 13- cylinder och block samtidigt som jag portade en Arctic cat 12--motor och då ser man varför de är svårt att få ut hög effekt ur polarisen. Anl är att motorn är för smal så volymen blir lidande upp genom överströmmarnas kanaler .Ac har 7 reser mer aria upp genom överströmmarna. Däremot alla portar in och ut ur cylindrar är rel lika i storlekar, Jag grävde ur denna polaris så till den milda grad att de blev äggskalsväggar ut till utsida cylindrar men volymen va inte i närheten av AC ändå. Därför svarar inte en polaris 800 så bra på större cc för de går inte förstora kanalena uppöver i överströmmarna så större kubiken får någ effekt. Polaris tänker mer i banorna så smal motor som möjligt för att kunna göra chassit smal och hålla nere vikten så de offrar medvetet toppeffekt. Därför svarar inte polaris 800an så bra på högre portar heller de är för dåligt flöde upp genom dessa överströmmare helt enkelt. Enda motor som har liknade klena volym upp i överströmmarna är Rotax serie 3 800 motorena. Men de ger ju bra bottensvar ivf men där slutar de roliga med att trimma dem. Jag hade faktiskt funderingar på att bredda utsidorna på cylindrarna så en sidan av överströmmarna skulle flöda mer för de funkar faktiskt rätt bra (underligt nog)de har gjorts på fler motorer som varit för smala.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har läst och googlat i mängder nu men ingen verkar riktigt uppge durrationer på proride vs axys, men helt klart har axys högre durr på avgas åtminstone. Och håller med boost helt klart att polaris snålat rejält på överströmmarna.

Dock hittat lite bilder på portade axys cylindrar och breddade vingportar bakåt, uppvinklat utkast från boostport samt tillsnyggat vevhus/överströmmare verkar vara återkommande. Någon input där Benny? Då just på större vingportar och uppvinklad boostport.

I övrigt då, topp något som ger märkbart med effekt? Bättre mapp än std - 16 med pc5 någon idé?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Lite halvt ot men tog lite bilder på en cylinder från en patriot 🙂
Måste säga att finishen är riktigt grym jämfört med äldre cylindrar, minimalt med gjutskägg och övergångar till överströmmare är riktigt snyggt. T om fräst av t.ex kjolarna i bakkant och där boostporten mynnar ut vill ja minnas.

Screenshot_20200828_221016_com.android.gallery3d.jpgScreenshot_20200828_221026_com.android.gallery3d.jpgScreenshot_20200828_221039_com.android.gallery3d.jpg
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu har jag inte kollat in nyare 16 cylindrar så jag vet inte vinkeln på boostporten men på 13-14 cylindrar har den absolut rätt vinkel. Kolla med en rak pinne om vinkeln träffar strax bakom eller rakt på tåndstiftet för då är de helt ok vinkel. Vinkla endast upp den om träffbilden är mer mot utblåset till. Ju längre bak dvs mer uppvinklat man gör den ju mer bottendrag med risk för toppeffektsförlust blir det. Om den är för flack dvs träffbild strax efter stiftet kan man vinna toppeffekt men de kan bli urusel soppaförbrukning och dålig botten o mellanreg. Även vingportarna breddas max bakåt de är godstjocklek i cylindervägg som sätter gränsen men taget ur minnet kan man bredda minst 2-3mm men fräs inte in så djupt längst bak i vingporten för risk finns att de går hål ut i vattenmantel. Vingportarna höjer man om de ligger mycket lägre än högst punkt utblås. Ju högre man sätter dem desto mer toppeffekt och tvärtom men de vet du såklart. Typ 1-2mm lägre än högsta punkt utblås är bra allroundhöjd men även här kan godstjockleken va för liten så mät tjockleken ut till vattenmantel. Arctic 800cc motorerna är hopplöst tunna ut till vattenmantel på alla insugare de går inte höja dem mycket typ inget så på dem bör man höja hela cylindern med spacerplatta för att få bättre insugstider.
Mät alla portars mått mellan högsta punkt och upp mot packningsyta cylinder så kan vi jämföra med de äldre cylindrarna .