Scala intercom

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag kör g9 och är helnöjd. Fungerar helt suveränt.

Har även träffat folk som kört g4 som var nöjd, men de saknar en del fufunktioner samt är de inte lika smidiga "på hjälmen"
 

greddyfreddy

Aktiv medlem
9 mar 2012
56
0
1
Jag kör med G4. Den vanliga. Funkar fint. Men lyssna på musik från mobilen är väl ingen höjdare. Då vinddraget förstör ljudupplevelsen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte hur det ser ut i hjälmen på g4.
men jag lyssnar på musik och pratar med folk utan problem.

visst, över 70 kmh är det svårt aty prata.

Men upp till 120 hör jag musiken utan svårigheter.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kör med G4 och inga problem med att höra musiken. Inga problem att snacka/höra snacket heller.

Däremot är det lite problem att initiera intercomsnack då man lyssnar på blåtandsmusik.
Vettefasiken varför, skall prova para om allting då det blir köradags.
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Är det någon som har erfarenhet av räckvidden på scala vid skogskörning? verkar ju vara endel som använder dem här på forumet.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Är det någon som har erfarenhet av räckvidden på scala vid skogskörning? verkar ju vara endel som använder dem här på forumet.
Där det är lite trängre är det ca 200-250 m. Öppna yter funkar det på upp till ca 500 m.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi är ett gäng som köpt G9
Intercom mellan 2 är okej men fler verkar vara svårare
Hopplöst krångligt att fixa synkning så vi kan prata allihop samtidigt.
Manualen har inte gett någon vägledning.
Någon som kan berätta hur man gör?
Hur många kan man prata med samtidigt?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Upp till 4st i full duplex. Så alla kan prata samtidigt.
Det finns ett "guide" läge som kallas 1+8 där övriga bara lyssnar med typ.

Jag håller med om att två är bäst. Men även tre fungerar bra.

Ett sätt att tänka på det är att varje enhete kan ha två anslutningar.
Så en enhet kan då vara ansluten till två andra enheter. (A kanal , B kanal) En ansluten enhet kan i sin tur vara ansluten till ytterligare en enhet för att lägga till ytterligare en i kedjan.
Denna kedja går ej bygga längre än fyra enheter. Antagligen pga begränsningar i bandbredd på länken.
 

Jesperhellman

Medlem
7 nov 2016
41
5
8
Östervåla
Vi är 3st som funderar på att köpa någon Intercom som gör det lättare att komminucera när vi åker skoter.
Vad är bäst då? Q1? Q3? Packtalk?

Det är ju ganska dyrt, men sledstore säljer Packtalk för 4199:- för 2 enheter.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Packtalk är väl state-of-the-art just nu. Cardo är överhuvudtaget att anse som en standard även om det finns flera andra "uppstickare" som Sena mfl. Men är man bara några stycken duger ju tex beg G9 osv...
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Köpte på Aliexpress något liknade intercom på bluetooth. Kostade 350kr enheten. Har inte hunnit testa på skotern ännu men hemma var ljud och mikrofon jättebra.
 

Jesperhellman

Medlem
7 nov 2016
41
5
8
Östervåla
Ja, med den nya tekniken verkar ju Packtalk vara klart bäst.

Hittar inga begagnade G9.

Kan det ha varit den svarta modellen som heter "BT Interphone" på Aliexpress? Vi har testat 2st sådana och står man någon meter ifrån varandra hörs det riktigt bra, men provade sätta mig i bilen och åkte iväg 50m då tappade man kontakten direkt, vet inte om det var bilen som störde eller ej. Den kostar ca 700-750 för 2 enheter. Har inte testat på skoter än.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Jo säkert den, Lexin LX-R6. Jo lär ju inte vara lika lång räckvidd men tror absolut den kommer vara nog för oss två och för dom pengarna så var det värt att testa tyckte jag och polaren.