Sc3 rotax500

Meca1993

Ny medlem
15 dec 2019
4
2
3
Vittangi
Tja! Håller på med ett litet projekt. Sätter i rotax 500 med drivlina i en snotric sc3. Tänkte kolla om det är nån som har nån idé hur jag ska bygga om pipan så den får plats under huven. Utan att tappa effekt. Tacksam för förslag👍Är en rotax 494 närmare bestämt.
 

Attachments

Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De va en kul ide kom med bilder under bygget gör en byggtråd tack.

Ang pipan så kan du kapa o vrida den hur du vill men den måste ha samma längd och grovlek. När du ska kapa och vrida den kapa ur en tårtbit på ena sidan och flytta över den tårtbiten till andra sidan om du förstår? Du kapar ur en tårtbit in till halva pipan först och sedan kapar du bara ett rondellskiva brett spår rakt ut på andra sidan så du kan vika ihop den. Om inte tårtbiten du kapade lös passar på andra sidan gör du bara en av ny plåt. På så vis blir inte pipan kortare. Jag har sett många moppefuckon som bara kapat ur tårtbitar genom hela pipan och klämt ihop dem och då kommer pipan bli för kort och gå som skit.
 

Meca1993

Ny medlem
15 dec 2019
4
2
3
Vittangi
De va en kul ide kom med bilder under bygget gör en byggtråd tack.

Ang pipan så kan du kapa o vrida den hur du vill men den måste ha samma längd och grovlek. När du ska kapa och vrida den kapa ur en tårtbit på ena sidan och flytta över den tårtbiten till andra sidan om du förstår? Du kapar ur en tårtbit in till halva pipan först och sedan kapar du bara ett rondellskiva brett spår rakt ut på andra sidan så du kan vika ihop den. Om inte tårtbiten du kapade lös passar på andra sidan gör du bara en av ny plåt. På så vis blir inte pipan kortare. Jag har sett många moppefuckon som bara kapat ur tårtbitar genom hela pipan och klämt ihop dem och då kommer pipan bli för kort och gå som skit.
Okej!👍 Men pipans nuvarande krök osv har den nåt med effektkurvan och göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nej krökningen på pipan har ingen större betydelse men ju rakare man kan göra den ger lite fördel så försök göra om den med så få och mjuka böjar som möjligt.