Sandpapper på variatorskivorna!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När man rengör variatorskivorna säger många att man skall ta ett fint sandpapper och rugga upp skivorna så remmen får bättre grepp.

Jag har endast använt bromsrengörning när jag rengjort mina skivor. Finns det då risk att remmen slirar? Vad blir det då för konsekvenser? Högre slitage, sämre acc?

Vad skall man i sånna fall använda för storlek på sandpapperet?

Tack på förhand!
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har brukat använda bromsrengöring och mycket fint sandpapper, ingen märkbar skillnad...
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Använd aldrig sandpapper... vill du att skivorna ska rosta så gör det. Man kan använda fint sandpapper på gamla aktiv där det redan har rostat men aldrig på en nyare skoter.
Tröd ska man använda.
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
inte min pri variator bröt sönder skivorna pga sprikor och det bara bara alu. Så det blir nog inge rost det gjorde dom på min andra variator om jag köpte hos en återförsäljare..
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
de flesta skotrar som jag har stött på har plåt inte aluminium....
Utan att mena något illa. Nämn 1 skoter som har en variator av plåt/järn/stål förutom Pivaro (som ev kan vara stål)...

Aluminium är det som används.

//Rob
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
skit samma aktiv 600 hade plåt varför rosta den då?
såg att det var aliminium på x2an... men va fan använda sandpapper då får man en yta som slipar ner remmen..
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Skratt.

Aktiv 600 är ju knappt ens en skoter. Blyklump nästan lika gammal som dinosaurerna ju... ;-)

//R
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
hahaa lol... pappas aktiv 600 som han har dragit ved med i över 20år.. går och fungerar
som den vore ny. Helt orörd i motorn komprison utan dess like. slit delar som rem och matta boggihjul är bytt.
Den skotern drar 5gånger bättre än min skandic 04a och även pappas andra skoter widetrack -97. Så jävulskt sjuka lass med stockar och den bara mattar på. Så innan du enns skriver något som du inte vet något om så gör inte det.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
går fint och ta med sandpapper på plåt men inte säker om det går på alu, har som för mig att det är nån yta på alu variatorerna (kanske bara ruskigt fin yta)
om man kör med rostig variator kan du lita på att den äter upp remmen 10 gånger snabbare..

men eftersom att alu är mjukare matrial så kan man rengöra med t-röd istället, onödigt o nöta på matrialet (OCH om det skulle vara nån speciell yta på variatorn!!!).. : p duger lika bra med t-röd, tar väl en kvart längre.. men har för mig att nån påstod att det blir en hinna av t röd som inte är gynsamt för rem greppet. men jag kör då med t-röd o trasa!! : ) tror remmen tar död på den hinnan efter första gaspådraget.

om man ska rengöra en plåt variator så tar man fiint sand papper. blir en fin yta som inte ska äta rem.. : ) men tar man med en raspig fil o filar lite nog blir det en redig rem ätande variator!,
man kan ha igång maskinen medans man putsar variatorn också, går snabbare så.. men passa fingrarna!!!!!! : p !!!!!! det gör ni på eget ansvar hehe..

scaleos: inte för o vara elak eller nått men det kan inte ha varit annat än en plåt variator.. för alu kan omöjligt rosta för att det har ett skyddande oxidlager som motverkar korrisions angreppen.
 
Last edited:

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Thinner eller aceton avdunstar jätte snabbt och lämnar knappt några spår så det borde duga att rengöra med.

Måste man slipa använd jätte fint sandpapper typ 1500 eller 2000 och våtslipa så blir det rätt så fin yta. Sen kommer ju även remmen att nöta på ytan.

Som tidigare sa fint att kunna göra slipningen då variatorerna snurrar.....maskinen igång eller spänna upp dom i en svarv då blir slipningen jämnare än om man råkar sitta och nöta på samma ställe länge länge så blir det ju en grop.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
scaleos: inte för o vara elak eller nått men det kan inte ha varit annat än en plåt variator.. för alu kan omöjligt rosta för att det har ett skyddande oxidlager som motverkar korrisions angreppen.[/quote]

aktiv 600 hade plåt varför rosta den då? var för att håna de andra...

har jag sagt att det var en alu variator i nått inlägg?

om man nu måste ta till med fint sandpapper, så gör man det på en plåtvariator som har börjat rosta... annars tar man T röd
 
Last edited:

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Alla dagens skotrar har väl aluminium variatorer...vikt, korrosionsbeständighet, värmeledningsförmåga gör väl aluminium passande.
Plåt hade man väl för minst 25 år sedan, Ockelbo, Lynx??
Ski-doo Elan har plåtvariator, sekundären är tom målad där remmen ska vara.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
hahaa lol... pappas aktiv 600 som han har dragit ved med i över 20år.. går och fungerar
som den vore ny. Helt orörd i motorn komprison utan dess like. slit delar som rem och matta boggihjul är bytt.
Den skotern drar 5gånger bättre än min skandic 04a och även pappas andra skoter widetrack -97. Så jävulskt sjuka lass med stockar och den bara mattar på. Så innan du enns skriver något som du inte vet något om så gör inte det.
Trevlig attityd du har Scaleo. Jag skrev menar inget illa i första inlägget coh att kalla en 20 år gammal skoter (blyhäck a la grande) för dinosaur är väl inte direkt hemskt heller... :hmmmm:

Har du ett allmänt slitigt liv, eller lever du för att hitta fel hos andra? Oavsett vad så tillför det inte tråden något och numera är denna sidodiskussion slut.

Vi har iaf ett dylikt blyhelvete i familjen. Den köpte morsans gubbe ny... Används iaf till att dra ut ca 50 kbm ved med varje år. Grym komfort...

Så nej jag vet nog inget om dem... (fast jag erkänner att jag inte vet/visste att det var plåtvariatorer på dem. Kommer att kolla det nästa gång jag är hemma hos mor en sväng. Tror fortfarande att det är alu, men jag kan i detta fall mycket väl ha fel.

//Rob
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
scaleos: måste ha läst på nått klurigt sätt så jag missförstått, sorry.. men då var de klargjort och slut diskuterat.! : p

slutsats ?
stål variator sandpapper, sprit hjälper nog inte desto mera och det tär inte desto mer på matrialet.

Aluminium variator.. FINT sandpapper eller thinner, t-röd eller nått annant rengörings medel.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Funkar med grova papper också, som ett exempel rekommenderar Arctic cat 80 eller 100 papper på variatorerna för att få bort den glatta ytan, detta gäller när de är nya. Men det kan väl inte skada att rugga upp ytan ytterligare efter ett tag.