Samma variatorer på flera Yammaha?

Tennek

Medlem
27 dec 2018
9
2
3
50
Timrå
Köpte en Yamaha Nytro nyligen,
den gnällde på remmen samt att remmen låg högt, så jag började plocka isär sekundärvariotorn på den för att se om det var stoppskruvarna eller brickan som var slitna, visade sig att det var både och.
men när jag plockade isär sekundären så ser jag flera sprickor i navet på den, ingen spricka i själva skivorna utan det ser ut som det både är ytliga samt någon genomgående spricka i naven på bägge halvorna.
så jag misstänker att det bara är att byta variator,
därför undrar jag om det är samma variatorer ( framförallt sekundären) på Nytron som på rx1 och apex?
 

Tennek

Medlem
27 dec 2018
9
2
3
50
Timrå
Kan vara så att det bara ser ut som sprickor, men på den innre skivan så ser man att det är en spricka rakt igenom, det är sprickan jag märkt med 1.
dom andra sprickorna är på yttre skivan och man kan bara se dom från ena hållet.
 

Attachments

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Dom ser ut så där pga gjutningen, prova att putsa på ”sprickorna”.
Tror inte det är några problem.
 

Tennek

Medlem
27 dec 2018
9
2
3
50
Timrå
Nu har jag bytt sekundärvariator, passande då även på att byta stoppskruvar i den samt vända brickan dom tar stopp mot. Blev stor skillnad och nu ligger remmen jäms med variatorskivorna.
nu har snön kommit så att det har gått att provköra,
men jag har fortfarande så att remmen gnäller på tomgång, framför allt när man kört ett tag, upptäckte att det kommer in lite snö via luftintaget ovanför variatorn.
ska försöka montera tyg på luftintaget ifall att det är så att det kommer fukt på remmen och att det är därför den gnäller.

eller kan det vara något i primärvariatorn som kan behövas bytas?